Value Chain: Structura activităților în cadrul clubului de fotbal

Faptul că fotbalul a intrat în rândul industriilor importante ale economiei globale nu mai este de mult o știre. Sumele de bani investite, profiturile cluburilor, sumele de transferuri și audiențele stadioanelor ne fac să privim fotbalul cu alți ochi decât o făceam până acum.

Ideea acestui articol a apărut din necesitatea clarificării aspectelor ce țin de înțelegerea modului în care fotbalul își desfășoară activitatea. Transformarea fotbalului dintr-un simplu sport într-o industrie globală vine la pachet cu nevoia de a fi înțeles în complexitatea lui.

În acest articol vei regăsi defalcarea într-un mod coerent și structurat a activităților desfășurate de un club de fotbal pentru a-și atinge obiectivele. La finalul articolului vei putea să vezi modul în care un club de fotbal produce valoare pentru stakeholderii săi.

Conținutul acestui articol este pentru oamenii care lucrează în cluburi de fotbal ( directori, manageri, manageri de marketing, scouteri, impresari, antrenori ), în ligi și federații, în companii interesate de fotbal, dar și pentru fanii fotbalului.

 

Value Chain: ce rol are și de ce este important?

 

Value Chain este un instrument prin care se structurează, se înțeleg și se analizează activitățile unei organizații. Este un template propus de Michael Porter pentru organizații și pe care managementul, analiștii de business și consultanții îl folosesc pentru a traduce realitatea oricărei organizații într-un mod structurat și pe înțelesul lor.

Utilitatea Value Chain în mediul de business nu este doar una teoretică, el oferă beneficii practice pentru că sintetizează și permite celor care îl folosesc o înțelegere a realității organizațiilor foarte repede.

Practic, în orice moment poți afla lanțul de activități prin care orice organizație produce valoare pentru clienți. Importanța lanțului valorii este conferită de simpla utilizare și de rapiditatea prin care poți structura realitatea unei organizații.

 

Value Chain: Club de  fotbal

Value Chain pentru un club de fotbal

 

Fotbalul este o industrie aparte prin rezultatele finaciare, masa mare de oameni atrași și de multitudinea de activități pe care cluburile le fac pentru a-și atinge obiectivele. În acest caz, specificul și dinamica industriei fotbalului necesită analizarea și utilizarea instrumentului Value Chain adaptat la cerințelei contextului.

Value Chain structurează activitățile în două categorii: primare și secundare.

 

Activități primare

Activități primare

1. Inbound Logistic

Cluburile de fotbal au nevoie de jucători pentru a susține un meci de fotbal. Este nevoie de 11 jucători în teren plus rezerve respectând regulile oficiale ale fotbalului. Prin activititatea de Inbound Logistic se aduc jucătorii care vor face parte din lotul care va desfășura meciurile din campionat și cupe.

Jucătorii pot fi transferați de la alte echipe ( din aceeași țară sau din alte țări ), pot fi transferați  liberi de contract sau pot fi promovați din propria academie dacă clubul are una.

Acestea sunt cele 3 modalități prin care un club de fotbal se poate aproviziona cu jucători. În cazul altor industrii poate fi vorba de materii prime de tot felul, dar în cazul fotbalului este vorba de activitatea prin care clubul își asigura serviciile celor care vor intra pe teren.

Cluburile de fotbal alocă resurse importante acestei activități pentru că reprezintă un factor critic de succes. Rezultatele viitoare ale clubului sunt influențate major de modul în care se fac transferurile.

2. Operations

Dacă în cazul materiilor prime este vorba de prelucrare, în cazul fotbalului procesul este și mai simplu: pregătirea jucătorilor aduși pentru a fi apți de joc. Modalitatea prin care se realizează pregătirea jucătorilor este prin antrenamente. Tipul antrenamentelor diferă foarte mult în funcție de nevoile jucătorilor și de specificul meciului.

Antrenorul principal este responsabil de antrenarea lotului de jucători în vederea meciurilor oficiale. De fapt, aici se pregătesc eroi care vor lupta în arenă în meciurile din weekend.

3. Outbound Logistic.

Clubul de fotbal este la fel ca orice altă organizație. Pentru a reuși să aducă valoare stakeholderilor este nevoie să aducă jucători de fotbal, să îi pregătească cât mai bine și apoi să organizeze meciuri de fotbal în care să ofere un spectacol pentru cei interesați de fotbal.

Activitatea de Outbound Logisict reprezintă meciul de fotbal organizat de club în cadrul unei anumite competiții. Fie că este vorba de un meci din campionat, fie un meci din cupa națională, fie un meci de cupă europeană.

Pentru a organiza un astfel de meci este necesar, pe lângă antrenarea jucătorilor și de detalii mai puțin sportive cum ar fi: pregătirea transmisiei TV, prezența unei ambulanțe specializate la meci, promovarea meciului, etc.

Deșfășurarea meciului de fotbal de către club este sinonimă cu desfășurarea unui spectacol de teatru pentru o trupă de artiști sau cu desfășurarea unui spectacol de circ pentru o trupă de animatori.

Meciul de fotbal este produsul de bază pentru organizația numită club de fotbal. În jurul produsului, meci de fotbal se pot construi și alte produse pe care clubul le poate comercializa.

4. Marketing&Sales

Un club de fotbal are două tipuri de operațiuni: cele legate de activitatea fotbalistică și cele legate de business-ul clubului. Cele două tipuri de operațiuni nu pot fi separate și nici privite singular pentru că se influențează între ele și depind unele de altele.

Prin activitățile de marketing și sales, clubul își dezvoltă brandul și monetizează activitățile clubului. Dacă un club este neperformant sau mediocru este din cauza lipsei de cunoștințe a managementului de a monetiza activitățile clubului.

Activitatea de marketing a clubului operează cu nivelul la care se află operațiunile fotbalistice cu scopul monetizării lor. Monetizarea activității clubului ridică nivelul clubului de fotbal prin buget de transfer mai mare, salarii mai mari, condiții mai bune de antrenament, tehnologie mai bună, etc.

Monetizarea se realizeză ca urmare a: biletelor la meci vândute, merchandising-ului, drepturi TV și sponsorizări. Din aceste activități în contul clubului intră peste 70% din veniturile totale.

 

Activități secundare

 

1. Procurment

Ramón Rodríguez Verdejo cunoscut ca Monchi este directorul sportiv de la AS Roma. Înainte de a ajunge în Italia, a transformat clubul FC Sevilia dintr-un club de Secunda Division într-un club ce a câștigat de 4 ori UEFA Europa League. Rolul lui Monchi era de a conduce departamentul sportiv însărcinat să aducă jucători la Sevilia și să se pună la dispoziția antrenorului principal pentru orice problemă sportivă.

Despre sistemul pus la punct de Monchi am scris un articol dedicat pe care îl poți citi aici.

A aduce jucători la un club de fotbal nu este o treabă ușoară. Deși există mulți jucători de fotbal, există o concurență foarte mare din partea altor cluburi de fotbal care poate au bugete mai mari, sunt în orașe mai atractive, în campionate mai puternice, au branduri mai puternice, etc.

Pe lângă acest aspect, nevoile și dorințele jucătorilor sunt mereu foarte înalte și greu de satisfăcut. Jucătorii de fotbal nu sunt muncitori de rând, având așteptări alimentate ani de-a rândul de o industrie care le-o oferit avantaje și beneficii speciale.

Fiecare club de fotbal va încerca să se diferențieze prin salarii, condiții de trai, relații apropiate cu jucătorii, etc. Toate aceste aspecte fac treaba departamentelor responsabile mai grea.

Pe lângă atragerea și fidelizarea jucătorilor de fotbal, cluburile de fotbal au nevoie de sisteme foarte bine puse la punct de a colecta date despre jucători așa încât să se ajungă la cei mai potriviți jucători pentru club.

Rolul departamentului de Procurment este unul critic în angrenajul unui club de fotbal. În cadrul acestui departament este esențial să existe oameni foarte bine pregătiți și sisteme foarte bine puse la punct.

2. Tehnology Development

Tehnologia este unul din elementele pe care lumea își fundamentează devoltarea. Fotbalul este si el influențat foarte mult de acest aspect în toate activitățile sale.

Orice activitate a clubului trebuie înregistrată, măsurată, calculată, stocată și apoi intrepretată. Aceste aspecte trebuie susținute de tehnologie care oferă clubului de fotbal nu doar avantaj față de alte cluburi, dar sunt forțate să devină și mai performante pentru a ține pasul cu nivelul la care industria fotbalului a ajuns.

Orice meci de fotbal are sute de indicatori de performanță care pot oferi informații prețioase antrenorilor și jucătorilor. Antrenamentele au nevoie de tehnologie pentru a putea să pregătească cel mai bine jucătorii.

Departamentul de scouting și cel de marketing au nevoie de software speciale pentru a reuși să performeze într-un mediu foarte tehnologizat.

De altfel, tehnologia este al doilea element critic al unui club de fotbal după jucători.

Suporterii dețin din ce în ce mai multă tehnologie forțând cluburile să se adapteze și să inoveze pentru a satisface nevoile și dorințele din ce în ce mai avansate ale lor.

Tehnologia este noul must have al industriei fotbalului.

3. Human Resources Management

Cluburile de fotbal nu oferă o atenție foarte mare departamentului de resurse umane din foarte multe motive. Motivele țin de înțelegerea rolului resurselor umane și de experiența directorului general.

Recrutarea se realizează în funcție de viziunea și de cunoștințele directorului general care conduce operațiunile clubului și care are o percepție mai mult sau mai puțin clară asupra a ceea ce înseamnă acest departament.

Cele mai multe cluburi externalizează această activitate sau o ignoră complet funcționând după reguli ce nu sunt în concordanță cu realitatea teoretică.

4. Club infrastructure

Toate activitățile din Value Chain au ca arhitect managementul clubului. Infrastructura clubului de fotbal este creată, organizată în dinamica ei și susținută de managementul clubului.

Analizele necesare stabilirii obiectivelor, planificarea și desfășurarea activităților clubului reprezintă elementele de bază ale infrastructurii clubului de fotbal. Tot ce am discutat până acum este orchestrat de managementul clubului și intră în infrastructura sa.

Concluzie

 

Fotbalul este o industrie specială și are nevoie să fie înțeleasă în specificul ei. Instrumentele necesare analizei industriei fotbalului sunt aceleași ca în cazul oricărei industrii cu mențiunea că au nevoie de adaptare la realitatea fotbalului.

Value Chain este un instrument care sintetizează activtitatea oricărei organizații într-un mod simplu și ușor de înțeles așa cum a făcut-o și pentru fotbal.

Industria fotbalului atrage din ce în ce mai mulți oameni interesați și mai multe organizații conexe pentru a-i susține dezvoltarea.

Fotbalul intră într-o nouă dimensiune.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.