Stakeholderii unui club de fotbal

Pictograma Stakeholderilor

Un club de fotbal trebuie să fie mai puternic decât orice om care are puterea de a-l influența. Pentru că dacă nu se întâmplă asta, clubul va lua identitatea stakeholderul și identitatea sa devine irelevantă.

Ce este un stakeholder?

Majoritatea termenelor din business vin din limba engleză. Astfel, sunt o grămadă de termeni care vin către noi și care nu au echivalent în română. Așa e și cu stakeholder.

Când spun stakeholder mă refer la „partea interesată” de un club de fotbal și care are puterea de a influența clubul de fotbal. Fiecare parte interesată vrea anumite beneficii din urma implicării sale.

Activitatea normală a unui club de fotbal se desfășoară în momentul în care beneficiile stakeholderilor se întâlnesc și sunt acceptați de toată lumea.

De fapt, teoria stakeholderilor se bazează pe acest dans al așteptărilor celor implicați ca stakeholderi și vom vedea că-s multe părți implicate cu multe așteptări. Acest fapt face ca un club de fotbal să devină un loc interesant.

Cine sunt acele „părți interesate” de un club de fotbal?

Și, care ar fi interesul lor când vine vorba de un club de fotbal?

Părțile interesate ale unui club de fotbal se împart în două categorii:

1. În interiorul clubului

2. În afara clubului

Hai sa le luăm pe rând.

În interiorul clubului, părțile interesate sunt:

Stakeholderii din interiorul unui club de fotbal.
Stakeholderii interni clubului.

Patronatul

Patronii sunt o problemă atât de mare pentru cluburile românești, pe cât fost de salvatori păreau când le-au preluat.

Da, în condițiile actuale, modul în care patronii de raportează la fotbal este total greșit. Patronii primesc de la fotbal două lucruri: bani și imagine.

Când se trezesc că vor un al treilea lucru, putere de a decide, atunci industria fotbalului devine un loc neprofesionist.

Patronii văd clubul într-un mod defectuos și se raportează la el într-un mod păgubos. Uneori, teoriile din managementul tradițional nu se aplică în fotbalul românesc pentru că e un mediu de amatori care nu știu regulile jocului.

Patronii trebuie să se oprească la a trasa obiective împreună cu managementul, la a investi și a aștepta să vadă rezultatele.

Dacă intervin la nivel decizional și operațional trebuie să plătească. Rolul lor este clar definit și dacă nu respectă rolul, toată lumea are de suferit.

Managementul

Rolul managementului este de a atinge obiectivele trasate împreună cu patronatul. Când spun management mă refer de la președintele executiv în jos până la cei aflați pe ultima poziție de conducere.

Aceștia se schimbă relativ mai greu decât antrenorii pentru că au un rol strategic pe termen mediu și lung.

Când sunt investiți, ei încep de fapt proiecte pe o anumită perioadă, iar antrenorii sunt instalați de ei.

Managementul este responsabil de tot ce mișcă în club de fotbal la nivel strategic și operațional cu condiția respectării direcției stabilite cu patronatul.

Atingerea obiectivelor poate fi o chestiune foarte simplă sau una foarte complexă. De exemplu, obiectivele pot fi:

1. Clasarea pe locul 3.
2. Creșterea veniturilor din vânzarea de bilete cu 15%.
3. Atragerea de noi sponsori care să asigure 30% din buget.

În acest mod, putem observa că rolul managementului nu este doar de a duce echipa pe locul 3, ci este vorba de a conduce activitatea unei organizații în toată complexitatea ei. De asta tot spun că rolul managementului este unul al naibii de important, dacă nu cel mai important. Dacă nu ai un management bun, clubul dispare.

Întrebarea este, câte cluburi au dispărut și care era rolul managementului?

Jucătorii

Vreau să te uiți la jucătorii de fotbal ca la produsele din raft. Alea pe care le cumperi când mergi în supermarket.

Jucătorii ca și produsele sunt fabricate de cineva, sunt cumpărate de cineva, sunt folosite de cineva și apoi ele își termină ciclul de existență.

Poate fi un exemplu prea dur, dar așa este. Dacă nu e așa, atunci se lasă cu niște chestiuni ce au cuvinte precum insolvență, faliment, stadioane goale.

Jucătorii vor bani, performanță, expunere, aplauze, vor să devină simboluri și așa mai departe. În nici un caz nu vor doar bani sau doar faimă.

Un club ar fi bine să vadă jucătorii în 4 moduri:

1. De viitor
2. În creștere
3. Maturi
4. Declin

Aceste 4 moduri sunt fazele prin care trec jucătorii de-a lungul carierei lor fotbalistice. E nevoie de un mix de faze care să echilibreze lotul încât clubul să scoată cei mai bun din fiecare lot.

Jucătorii sunt crescuți, achiziționați, utilizați și apoi vânduți. Asta este ciclul normal al vieții unui fotbalist.

Antrenorii

Există o percepție greșită despre antrenori care duce la o grămadă de atitudini păguboase ale oamenilor din fotbal. De exemplu, media duratei mandatului în Liga 1 este sub 1 an. Un antrenor într-un an nu se poate nici măcar acomoda cu locul unde antrenează, dar să mai și pună pe teren o filosofie tactică.

Antrenorii sunt tenorii unei echipe de fotbal. Sunt artizanii spectacolului din teren și merită cred eu mai mult respect și mai multă libertate, dacă nu toată libertatea. Dar, antrenorii au și ei așteptări, cum ar fi:

  • Buget pentru transferuri.
  • Deciderea lotului.
  • Consultarea privind politica de transferuri.
  • Strategia privind centrele de copii și juniori.
  • Timp pentru ca filosofia sa să fie înțeleasă și pusă în practica.

Bătălia pe care o pierd antrenorii este cu rezultatele într-o anumită perioadă, Dacă pierzi 3-4 meciuri și ești în zona retrogradării, ești schimbat pentru că așa cum spuneam, circulă ideea șocului adus de un nou antrenor la echipă.

Pe lângă antrenorii echipei mari mai există și antrenorii cu copii și juniorii care joacă un rol vital în angrenajul clubului. Așteptările lor sunt legate de rezultatele muncii lor pe termen lung și condițiile de lucru.

Scouterii

Probabil, una din cele mai faine poziții dintr-un club de fotbal. Cu siguranță, dacă aș alege un job din fotbal pe care să-l fac toată viața, acela ar fi cel de scouter. Dacă aș conduce un club de fotbal, aș avea cel puțin 5 scouteri.

Un departament de scouting este cea mai bună investiție pentru orice club. Companii mari de la noi se bat pentru tineri buni sau oameni buni pentru că știu că cel mai important lucru pentru o companie este resursa umană.

Într-o lume a fotbalului dominată de impresari care au pretenții exorbitante, scouterii sunt cea mai bună unealtă în acest proces de găsire a jucătorilor care să devină apoi mari jucători în cadrul clubului.

Juniorii

Juniorii reprezintă materia primă a fotbalului. Dacă nu îți pregătești din timp această materie primă vei ajunge în situația în care nu vei mai reuși să ai produse ( jucători ) sau îi vei avea, dar la costuri foarte mari.

În acest moment, juniorii au un soi de atitudine păguboasă. Toți vor să joace la marile cluburi ale lumii și foarte puțini doresc să rămână la clubul care i-au format.

Interesul major al juniorilor este să joace cât mai mult. Pe lângă juniori mai există o categorie de oameni care-i influențează foarte mult: părinții. Aici, clubul pierde o bătălie foarte importantă pentru succesul pe termen lung deoarece nu înțelege și nu știe cum să gestioneze relația cu părinții.

Personalul administrativ

Știu cluburi care își externalizează serviciile de contabilitate și HR. Eu aș miza pe departamente interne clubului și care să răspundă imediat nevoilor clubului. Problema în general cu aceste departamente este dată de lipsa lor de înțelegere a fenomenului fotbalistic și de faptul că uneori cluburile aleg să plătească doar când au nevoie.

Există un stakeholder aici și care deși nu este luat în seamă, are un rol foarte important: femeile de serviciu. Acest stakeholder are ca obiectiv să țină sediul clubului curat și în mare parte am văzut o lipsă de proactivitate și un lasă că e chior și nu vede de am rămas uimit. Mai mult de atât, radio șanț funcționează mai bine datorită lor.

Când eram în AIESEC știam tot ce mișcă în facultate din discuții cu acest stakeholder. Nu doar că știam tot, știam uneori înainte să se întâmple. Cred că e timpul să învățăm să conducem pentru că acest tip de angajat poate să o facă mai bine ca un director.

În cadrul personalului administrativ se mai regăsesc: magazionerul, ofițerul de presă, îngrijitorul de teren, etc.

În exteriorul clubului, părțile interesate sunt:

Stakeholderii din exteriorului unui club de fotbal.
Stakeholderii externi clubului.

Suporterii

Cu siguranță cea mai importantă parte interesată pentru un club de fotbal. Este stakeholderul care ține clubul în viață și când acesta pare să moară. Exemple în această direcție găsești în Galați, Ploiești, Timișoara sau Cluj.

Deși este un stakeholder cu importanță majoră pentru club, cunoașterea și înțelegerea lui lasă nepăsători managementul și patronatul. Am discutat cu oameni din cluburi care nici măcar nu au o idee despre tipurile de suporteri, despre modul în care se manifestă, de ce le pasă suporterilor, etc.

Îți imaginezi că lipsa spectatorilor pe stadion s-a produs brusc și fără nici un motiv. Deși sunt cei mai loiali clienți pe care organizațiile din toate industriile îi pot avea, suporterii sunt ignorați de către cluburi.

Așteptările suporterilor sunt:

  • rezultate
  • transparență
  • consultare
  • sănătate organizațională
  • bilete ieftine
  • condiții mai bune pe stadion

Impresarii

Sunt unii manageri prin Liga 1 care au posturi pentru că au relații cu impresarii. Nimic nu se mișcă pe piața transferurilor fără ca impresarii să nu aibă un amestec. Unele cluburi plătesc foarte mulți bani impresarilor ca aceștia să intermedieze transferurile jucătorilor doriți.

Să îți faci o idee despre ce sume discutăm când vine vorba de impresari.: doar examenul de impresariat costă 25.000 de euro. Pentru a putea susține examenul pentru a deveni impresar ești obligat să achiți o taxă de 25.000 de euro. Deci, este o comunitate a celor care fac o grămadă de bani și în care nu intră decât cine are bani.

În acest moment, dacă nu ai relații și nu cunoști impresari te izolezi într-un colț de unde îți vine greu să cumperi și să vinzi jucători. Impresarii au două arealuri de interese:

  • binele jucătorilor: personal, legalitate, financiar
  • comisionul său

Celelalte cluburi

Clubul nu este singur în industria globală și națională numită fotbal. Sunt sute de cluburi în România și sute de mii în toate lumea. Deci, poziționarea cluburilor de fotbal în industrie are o tentă atât națională, cât și globală. Acest mod de gândire trebuie impregnat în mentalul colectiv al tuturor celor care conduc cluburile de la noi.

Așa cum tu te uiți după jucătorii altor cluburi, așa fac și celelalte cluburi cu jucătorii pe care îi ai tu în vizor sau chiar cu jucătorii tăi. Este o industrie liberă unde toată lumea are ca interes binele personal și organizațional.

FRF și LPf

Aud foarte des reproșuri la adresa Federației Române e Fotbal. Majoritatea reproșurilor nu au nici un fundament logic sau de bun simț, toate-s orientate către Răzvan Burleanu care-i găsit vinovat de toate problemele fotbalului românesc. Am și eu întrebări pentru care am nevoie de răspunsuri înainte să emit un reproș, dar sigur nu-s alea pe care toată lumea le repetă precum repetă galeria lui Dinamo singurul cântec pe care-l au în repertoriu.

FRF are ca interes binele clubului și face din asta un obiectiv al activităților de zi cu zi. Relația dintre un club de fotbal și FRF trebuie să fie una de cooperare pentru că beneficiile clubului de pe urma acestei colaborări pot fi foarte productive pentru club.

De exemplu, FRF este foarte bună la marketing. Dacă federația se pricepe foarte bine la marketing, de ce să nu învețe și cluburile cum fac federalii și să aplice la ei în club?

Federația dorește binele fotbalului românesc și implicit al cluburilor de fotbal. Dacă toată lumea se așteaptă ca FRF să aducă mai mulți bani din drepturile TV atunci modul în care te uiți la fotbal este greșit.

Fotbalul nostru deja primește foarte mulți bani de la TV, nu cred că FRF poate negocia mai mulți bani. Dar cred că FRF și LPF pot învăța cluburile să facă mai mulți bani.

Aici este întrebarea mea, de ce nu o face?

Poate oferi ajutor cluburilor în materie de:

  • atragere de suporteri
  • atragere de sponsori
  • materiale de merchandising

Aceste trei activități pot aduce mai mulți bani decât drepturile TV.

Consiliul Local

În mare parte, Consiliile Locale oferă bani cluburilor de fotbal din mai multe motive, cum ar fi:

  • au bani de dat prin lege
  • există o cultură de fotbal în comunitatea respectivă
  • doresc capital politic din urma acestui fapt

Cluburile de fotbal trebuie să primească bani de la Consiliul Local doar pentru:

  • infrastructură
  • creșterea copiilor și juniorilor

Dacă un club de fotbal folosește banii de la Consiliul Local într-un alt mod, atunci acel club are probleme foarte mari.

Companiile

Cluburile încă nu știu cum arată și ce fel de planuri are acest stakeholder pentru că nu seamănă deloc cu modul în care știu ei că se fac lucrurile. Mediul de business este unul diferit de cel al fotbalului prin prisma culturii organizaționale, a modului în care pun problema, a modului în care se raportează la business  și multe altele.

Dacă conduci un club de fotbal, hai să îți spun principala așteptare a unei companii când vine vorba de a investi într-un club de fotbal: să îi crești afacerea. Atât de simplu este: poți să îi crești afacerea, da sau nu?

Dacă da, cum?

Școlile și liceele

Spuneam de juniori mai sus, aceștia își împart viața între școală, antrenamente și familie. Așa că, pe lângă club mai există un stakeholder care dorește timp din timpul copilului. În acest moment, intră în conflict școala și clubul. Dacă clubul ar fi câștigat acest conflict, am fi avut mai puțini ingineri, antreprenori, medici, profesori, mecanici, șoferi, etc și mai mulți fotbaliști.

Clubul nu oferă doar oportunitatea de a deveni fotbaliști, ci oferă oportunitatea de a face sport. Da, fotbalul este un sport de masă care ajută copilul să devină mai responsabil, mai disciplinat, mai puternic, etc. Nu toată lumea trebuie să ajungă fotbalist de talie mondială, ci doar să facă sport pentru sine.

Acesta trebuie să fie modul în care clubul și liceele trebuie să privească acest subiect.

Comunitatea

Când spun comunitate mă refer la tot ce înseamnă locul unde este clubul de fotbal: ONG-uri, spitale, primărie, poliție, universitate, etc. relația dintre club și comunitate este una de ajutor reciproc.

Parteneriatele dintre club și celelalte entități au ca scop ajutorul în ambele sensuri. Spun acest lucru pentru că observ o cultură închisă, orientată către internul clubului și care duce la o auto-izolare.

În schimb, orientarea către comunitate aduce beneficii pentru toată lumea. Clubul ajută și este ajutat în toate domeniile sale: copii și juniori, financiar, imagine, suporteri, etc.

Combinând cele două pictograme, reiese imaginea de ansamblu a stakeholderilor unui club de fotbal.

Pictograma Stakeholderilor
Toți stakeholderii unui club de fotbal.

Related posts

2 thoughts on “Stakeholderii unui club de fotbal

  1. Foarte interesant articol, cum ne-ai cam obișnuit în ultima vreme. GG!
    Crezi că e firească implicarea unui consiliu local în finanțarea unui club de fotbal? Eu cred că implicarea autorităților trebuie să se limiteze la a concesiona terenuri, a facilita demersuri legale, dar niciun leu din bani publici nu trebuie să ajungă la cluburi, indiferent de scopul declarat al banilor (apropo de ce ziceai tu pentru finanțarea grupelor de juniori).
    Capitalul politic prin fotbal? Nu, mulțumim…

    1. Daniel Carciug

      Orice ban dat din banii publici către un club de fotbal este furt. Finanțarea grupelor de copii și juniori ai unui singur club de fotbal este greșită pentru că există posibilitatea de a fi părtinitor dacă există mai multe cluburi. De asta, un complex sportiv în care să se facă sport în masă este soluția cea mai bună. Susținerea autorităților se face doar pentru sport de masă, nu de performanță. Când începe performanța, apare clubul de fotbal, de basket, de handbal, etc.

Leave a Comment