Sponsorizarea ca indicator al valorii I Analiza sponsorilor cluburilor din Liga 1

Introducere

Fotbalul a devenit în ultimii 30 de ani atractiv pentru toate tipurile de organizații existente pentru că este cel mai popular sport din lume. Capacitatea fotbalului de a atrage oameni pe stadioane și în fața TV-ului reprezintă avantajul prin care domină celelalte sporturi din punct de vedere al atragerii banilor.

Popularitatea fotbalului i-a permis să se transforme într-o industrie. De-a lungul timpului fotbalul a reușit să își crească popularitate constant înglobând noi jucători în afara terenului.

În etapa de început, fotbalul se rezuma la disputarea de meciuri între cluburi care abia își pregăteau propria identitate. Pasiunea și dorința de a reprezenta comunitatea era motivația antrenorilor și jucătorilor în timp ce organizarea meciurilor era reglementată simplist.

După Al Doilea Război Mondial, fotbalul a devenit un sport din ce în ce mai bine organizat. Profesionalizarea cluburilor a dus la o dezvoltare de la sine a fotbalului ca fenomen social oferindu-i o nouă dimensiune.

Dezvoltarea continuă a capitalismului și profesionalizarea cluburilor de fotbal a forțat organizațiile sportive și entitățile economice să colaboreze pentru a colecta beneficiile oferite această nouă oportunitate.

Susținerea dezvoltării continue a fotbalului necesita, necesită și va necesita resurse financiare. Cluburile de fotbal pentru a câștiga pe teren trebuie să învingă mai întâi în afara lui.

Competiția dintre cluburi începe înainte de startul sezonului. Transferurile de jucători, cantonamentele, echipamentele, sistemul de scouting, promovarea jucătorilor din academie, tipărirea biletelor, salariile jucătorilor – necesită resurse financiare pe măsura rezultatelor dorite în teren.

Resursele financiare necesare susținerii activității cluburilor de fotbal sunt rezultatul capacității cluburilor de a vinde bilete și abonamente, drepturile de televizare, atrage sponsori, a comercializa materialele clubului și a vinde jucători.

În acest articol analizăm sponsorii cluburilor din Liga 1.

Importanța subiectului

Capacitatea cluburilor de a atrage sponsori reprezintă un avantaj competitiv. Sursele de venit încasate de cluburi de la sponsori oferă opțiuni de dezvoltare a clubului. Puterea financiară a unui club reprezintă deziderat al suporterilor care se așteaptă de la acesta să cumpere cei mai buni jucători pentru a câștiga trofee. Sponsorii sunt oportunități pe care cluburile le au pentru a se dezvolta într-un mediu în care beneficiile oferite pot rivaliza cu orice alt beneficiu oferit de altă organizație sponsorului.

Abilitatea cluburilor în a atrage sponsori poate reprezenta victorii de care să depindă meciurile din teren.

Sponsorii cluburilor din Liga 1

Politehnica Iași este clubul cu cei mai mulți sponsori din Liga 1. Clubul moldovean a primit din sponsorizări 1,24 milioane de euro: 1.050.000 cash, 150.000 sub formă de bartere și 40.000 bonusuri de performanță. Poli este singurul club din România care are un parteneriat cu o firmă de transport aerian permițându-i să călătorească foarte repede în deplasări și să economisească sume importante. Un alt aspect interesant legat de sponsorii clubului moldav este faptul că sponsorii mari au venit după calificarea istorică în Play-off și venirea investitorului Horia Sabo.

FCSB este cel mai performant club din România când vine vorba de sponsori. Brandul clubului patronat de familia Becali reușește să atragă sumele cele mai mari de la sponsori: în jur de 3 milioane de euro cu toate că are doar 7 companii partenere.

Oltenii de la CS Universitatea Craiova au reușit să atragă un număr ridicat de sponsori: 26. Activitățile de marketing ale Universității sunt la un nivel ridicat materializându-se în cele mai multe bilete și abonamente vândute din Liga 1. Capacitatea clubului oltean de a atrage un număr de peste 10.000 de oameni la fiecare meci jucat acasă i-a permis să exploateze spațiul publicitar pe sume ridicate. Deși nu există date oficiale, autorul crede că sumele depășesc 2 milioane de euro din sponsorizări.

Concordia Chiajna are același număr de sponsori cu FCSB, 7. Contribuția celor 7 sponsori a-i clubului ilfovean este mult mai mică decât în cazul clubului antrenat de Nicolae Dică. Majoritatea sponsorilor clubului din Chiajna sunt locali, iar cifra de afaceri nu permite o sponsorizare mai mare de 3-500.000 de euro.

FC Voluntari se află în aceeași situație cu conjudețeana Concordia. Sponsorii sunt locali sau din zona București cu un puternic interes local. Carrefour dorește o poziționare locală în zona Voluntari, ACIBADEM este interesat de populația peste 45 de ani și expații care locuiesc în Voluntari la care se adaugă expunerea națională, cele 3 companii de distribuție sunt interesați de expunere națională, iar Televol deține 5% din acțiunile clubului.

Deși nu există o sumă oficială pe care CFR Cluj o încasează din sponsorizări, din lista de sponsori se poate trage concluzia că suma este în jur de 2 milioane de euro. Sponsorii au cifre de afaceri de ordinul sutelor de milioane de euro, au o piață națională și sunt în dezvoltare. Clubul ardelean este interesant pentru sponsori pentru că deși a trecut printr-o perioadă dificilă, contextul actual arată un club performant în teren și stabil financiar cu potențial de creștere.

Dinamo București este cu siguranță în primele 5 cluburi din punct de vedere a-l sumelor de bani încasate de la sponsori. Brandul câinilor roșii atrage pentru că un sfert din microbiștii români îi sunt suporteri. Deși are mai puțini suporteri și performanțe în teren sub nivelul rivalei FCSB, clubul Dinamo atrage din în jur de 1,5 milioane de euro anual din sponsorizări. Orange, UniBet, Honda, Tuborg sunt sponsori importanți pe care s-ar bate multe cluburi din Liga 1 să îi aibă în grupul de sponsori.

Astra Giurgiu oferă spațiu de publicitate către InterAgro care aparține lui Ioane Niculae. Practic, clubul giurgiuvean este patronat de cel mai bogat român prin grupul InterAgro. Capacitatea clubului Astra de a atrage sponsori depinde de dorința altor potențiali sponsori de a se asocia cu InterAgro care se confundă la nivel de percepție publică cu Ioan Niculae. Suma de bani pe care o încasează Astra de la InterAgro se află la completarea bugetului din drepturile TV. Din lista de sponsori se observă că cei de la Astra au oferit promovare pentru servicii precum cazare și întreținere gazon.

FC Hermannstadt se află într-un context interesant. Anul trecut au ajuns până în finala Cupei, au promovat în Liga 1 și mediul economic, social și cultural din care face parte se află în dezvoltare. Pe lângă primăria Sibiu și Consiliu Local Sibiu, FC Hermannstadt are încă 12 sponsori. Interesul acestor pentru clubul sibian constă în recunoașterea acestuia de către suporterii din Sibiu ca reprezentându-le orașul și comunitatea. În acest moment, FC Hermannstadt are avantajul că este singurul club din zonă în Liga 1 și are suportul comunității. Dezvantajul este dat de disputarea meciurilor la Târgu-Mureș până se finalizează lucrările la stadion.

Dunărea Călărași are 19 sponsori în acest moment. Fortuna este sponsorul care contribuie cel mai mult la clubul de la Călărași. Pentru o nou-promovată, Dunărea a reușit să atragă un număr ridicat de sponsori datorită unui atuu clar: o prezență numeroasă la meciurile de acasă. Numărul mare de sponsori locali arată că Dunărea este capabilă să reprezinte orașul Călărași, iar asocierea cu Fortuna că este capabilă să facă acest lucru pe termen lung.

FC Botoșani se află în situația Astrei Giurgiu. Clubul este susținut de un patron prin intermediul Elsaco. FC Botoșani a fost foarte aproape anul trecut de a ajunge în Play-off, iar în ultimii ani a reușit chiar să participe în cupele europene. Brandul clubului FC Botoșani atrage sponsori, nu doar locali. Casa Pariurilor este dovada faptului că sponsorii au încredere în capacitatea clubului din nordul Moldovei de a le oferi beneficii.

Sepsi OSK este unul din cele două cluburi din Liga 1 care are ca sponsor o bancă. Pe lângă OTP, Sepsi a reușit să atragă sponsori locali cu putere financiară încât să devină un club capabil să transfere jucători cu care să poată obține un loc în Play-off. Conform patronului clubului, motivația de a susține OSK are la bază dorința de a fi comunității bucuria de a fi reprezentată. Metoda prin care este susținută de către patronul Diószegi László este prin propria firmă Diószegi. O situație interesantă în care se află clubul covăsnean este dată de un sponsor surpriză: Guvernul Ungariei. Conform Decretul guvernamental 1801/2016, Guvernul Ungarieu a decis acordarea de 1 miliard de forinți (3,2 milioane de euro) cluburilor Csikszereda Miercurea Ciuc și Sepsi OSK.

Viitorul Constanța a încasat de la sponsori în jur de 1 milion de euro din sponsorizări în ultimul an. Clubul de la malul mării a devenit după câștigarea campionatului în 2017 o certitudine că Gheorghe Hagi a devenit arhitectul unui construct sportiv care poate crește dincolo de brandul său personal. BRD este cea de-a doua bancă din România care sponsorizează un club din Liga 1. Băncile sunt organizații în care riscurile din investiții sunt calculate la virgulă. Holstein, Pepsi și Selgros sunt companii puternice care au văzut în Viitorul o oportunitate de business.

Gaz Metan este singurul club din Liga 1 aflat în insolvență cu așteptarea ca până la finalul acestui sezon să se termine procesul cu bine. Pe site-ul clubului se află 3 sponsori: RomGaz, TransGaz și BaumBet. Deși este un club cu experiență în Liga 1, clubul de pe Târnava Mare nu a reușit să atragă sponsori. Companiile de stat au reprezentat puținii sponsori pe care Gazul a reușit să îi atragă de-a lungul timpului.

Cotnari – sponsorul cel mai implicat în Liga 1

Compania de vinuri Cotnari sponsorizează 5 cluburi din Liga 1: CS U Craiova, Poli Iasi, CFR Cluj, FC Hermannstadt, FC Botosani. Oficial nu există informații privind sponsorizarile companiei ieșene, probabil sunt în bani și sticle de vin. Pe lângă cele 5 cluburi, Cotnari își asociază brandul și cu alte sporturi: K1, parașutism și șah.

Topul industriilor care sponsorizează cluburile din Liga 1Cluburile din Liga 1 sunt atractive pentru industrii interesate de publicul larg. Industriile prin care se acoperă nevoi de bază sunt în topul sponsorilor: mâncare, medical și băuturi. Acest top 5 este determinat de ambele părți: atât cluburile cât și sponsorii.

Fotbalul oferă acestor industrii o expunere largă în piață fiind una din metodele care oferă cea mai mare expunere din opțiunile departamentelor de marketing.

Elementul analizei care lipsește și care poate oferi detalii clarificatoare despre cum s-a ajuns la acest top este cine a abordat pe cine. Cluburile au abordat sponsorii sau firmele au abordat cluburile?

Firmele de pariuri sunt din ce în ce mai interesate de cluburile de fotbal. Casele de pariuri sunt în principiu sponsori principali ai cluburilor. FCSB primește jumătate de milion de la NetBet, Poli Iași 100.000 de la SuperBet, iar Dunărea Călărași 60.000 de la Fortuna. 64% din cluburile din Liga 1 sunt sponsorizate de case de pariuri care au devenit un fenomen național: peste 30 de companii în 13.335 de locații cu o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro.

Partenerii tehnici prezenți pe site-ul cluburilor sunt 11 la număr. Cu siguranță, toate cluburile au un partener tehnic care le oferă echipamentul sportiv. Aspectul sub semnul întrebării este, ceilalți 4 producători de echipamente nu doresc să fie trecuți pe site sau cluburile au uitat să menționeze acest lucru?

Primele 5 industrii însumează 59 de sponsori din totalul de 196. În procente, 30% din totalul sponsorilor sunt reprezentați de cei aflați în primele cinci industrii.

Venitul aproximativ din sponsorizări

Sumele aproximate sunt în euro și au marjă de eroare de +- 150.000 de euro la cluburile FCSB, Dinamo, CFR, Craiova și Viitorul. Iar la restul cluburile, marja de eroare este de +-200.000 de euro.

Cluburile din Liga 1 atrag sponsori care contribuie cu aproximativ 9.000.000 de euro la bugetul acestora.

Responsabilitatea atragerii sponsorilor de către cluburi

Capacitatea fotbalului de a atrage un număr mare de oameni în tribunele stadioanelor și în fața TV-ului a oferit cluburilor posibilitatea de a încasa bani de la companiile interesate de cei care le privesc meciurilor.

Posibilitatea de a încasa bani depinde de capacitatea oamenilor din cluburi de a creea un produs, de a-l vinde și de a livra beneficiile promise.

Sponsorii sunt printre puținii stakeholderi a-i unui club de fotbal care nu privesc fotbalul cu inima pentru că urmăresc profiturile, iar perspectiva lor se rezumă la numere capabile să crească vânzările.

Ecuația sponsorizării are ca necunoscute: înțelegerea nevoilor companiilor, capacitatea cluburilor de a oferi și livra beneficii posibililor sponsori și încrederea companiilor în cluburile de fotbal.

Managementul clubului de fotbal constă în structurarea activităților în așa măsură să ofere beneficii tuturor stakeholderilor. Succesul din teren oferă spațiu de exploatare în afara terenului, iar performanța din afara terenului creează premiza rezultatelor din teren.

Responsabilitatea atragerii sponsorilor într-un club de fotbal se află în terenul departamentului de marketing. În același timp, managemntul clubului poate participa activ la procesul atragerii sponsorilor.

Structura departamentului de marketing incoporează și activitățile de sponsorship. Procesul prin care o companie devine sponsorul clubului de fotbal respectă următorii pași.

Așteptările sponsorilor

Companiile care sponsorizează un club de fotbal se așteaptă să îi crească veniturile. Cluburile sunt doar una din metodele prin care un agent economic le are pentru a-și crește veniturile.

Opțiunile cu care se luptă cluburile de fotbal în procesul atragerii sponsorilor sunt: reclamă la TV, banare prin oraș, afișe în mall-uri, promovare în reclame, promovare în social media și așa mai departe.

Sponsorii se așteaptă de la cluburile de fotbal următoarele.

 

Bibliografie

https://www.digi24.ro/stiri/sport/fotbal/topul-sponsorizarilor-in-fotbalul-romanesc-615204

https://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/exclusiv-campioana-romaniei-nu-e-campioana-sponsorilor-totul-despre-firmele-care-baga-bani-in-liga-1-541482.html

https://www.gaz-metan-medias.ro/

http://www.ucv1948.ro/parteneri

https://fcviitorul.ro/parteneri

https://cfr1907.ro/sponsori-si-parteneri/

http://www.ziare.com/liga-1/stiri-liga-i/cum-fac-bani-echipele-din-liga-1-care-sunt-singurele-5-cluburi-profitabile-1443622

http://www.fcdinamo.ro/

http://www.steauafc.com/ro/parteneri_oficiali/

http://www.afcastragiurgiu.ro/parteneri-club/parteneri-oficiali.html

https://www.fcbotosani.ro/sponsori/

http://sepsiosk.ro/index.php/ro/

https://www.afcdunareacalarasi.ro/

https://www.csconcordia.ro/parteneri.html

https://www.politehnicaiasi.ro/stiri/superbet-noul-sponsor-al-csm-politehnica–iasi#.XAj1sWgzbIU

https://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/vin-banii-poli-iasi-a-semnat-un-contract-de-sponsorizare-de-100-000-de-euro-pe-sezon-urmeaza-unul-de-600-000-544944.html

https://www.fanatik.ro/cati-bani-ia-fcsb-de-la-sponsori-700-000-e-doar-ce-scrie-pe-spate-18546907

https://www.telekomsport.ro/exclusiv-ce-buget-are-cfr-cluj-pentru-actualul-sezon-stam-foarte-bine-si-pe-partea-de-sponsori-18297871

http://mesageruldecovasna.ro/patronul-clubului-sepsi-osk-din-fotbal-nu-se-pot-castiga-bani/

https://www.digisport.ro/fotbal/guvernul-de-la-budapesta-a-confirmat-ca-sustine-financiar-sepsi-sf-gheorghe-si-cikszereda-miercurea-ciuc-557501

https://www.digi24.ro/stiri/sport/fotbal/topul-sponsorizarilor-in-fotbalul-romanesc-615204

http://www.ziare.com/liga-1/stiri-liga-i/casele-de-pariuri-acapareaza-liga-1-iata-cate-echipe-sponsorizeaza-1525012

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.