Revoluția Tik Tok: Cluburile devin suporteri în meciurile fanilor

Introducere

Ultimele luni au schimbat major modul în care organizațiile se raportează prezent dar și la ambițiile pe termen lung. Planurile creionate la finalul lui 2019 au fost spulberate de pandemia care a cuprins lumea.

Organizațiile sportive au fost influențate și ele de COVID-19 în moduri în care nici cele mai dezastruoase rezultate de pe teren nu au reușit.

Dedic acest articol tuturor marketerilor sportivi care lucrează din greu pentru a adăuga și dezvolta canale de comunicare în arsenalul organizațiilor sportive din care fac parte.

In același timp, acest articol nu este o promovarea a brandului Tik Tok, ci doar o prezentare a unei evaluări obiective după 6 luni de testare.

Provocarea organizațiilor sportive

Dincolo de meciurile disputate pe teren, cluburile indiferent de sport, duc un meci intens în afara terenului.

Acest meci are ca miza creșterea mărimii bazei de suporteri, creșterea nivelului de apropiere a acestora față de club și în final monetizarea acestei relații.

Pentru a realiza acest aspect, organizațiile sportive folosesc diverse trompete media.

Până în acest moment, Facebook cu lista de canale oferă cele mai populare trompete. De la paginile de Facebook la Instagram, Messenger si mai noi, Whatsapp.

Pe lângă aceste canale, cluburile mai folosesc canale de Youtube, pagini de Linkedin, Pinterest si lista poate continua cu trompete foarte nișate.

Aceste canale de mai sus au în ultima faza a procesului de marketing, conducerea suporterilor către produsele clubului care pot fi bilete, produse de merchandising, subscripții la canalele TV și activări de sponsorship.

Mergând mai departe, canalele de social media pot fi considerate și pot servi drept baze de date pentru organizațiile sportive.

Dincolo de aceste canale, cluburile au o infrastructură IT pentru a colecta date și a le folosi în procesul de marketare a produselor.

Canalele de social media au început să ofere pe lângă postarea de conținut și posibilitatea monitorizării acestuia. Facebook deja oferă Branded content, Fan Subscription si Video monetization.

Youtube oferă Reclame plătite în timpul rulării conținutului.

Pe viitor, companiile din social media sunt obligate de dinamica jocului pornit de ele să vină cu beneficii de monetizare a conținutului. 

Tik Tok – overview

La finalul lunii mai, anul curent, Tik Tok avea 800 de milioane de useri activi lunar în toată lumea. Asta înseamnă mult peste rețele cu multi ani în spate: Linkedin, Twitter, Pinterest si Snapchat.

Facebook rămâne totuși rețeaua numărul 1, dar ca reper, pentru a ajunge la aceste numere lunar, Facebook a avut nevoie de 4 ani.

Descărcările totale ale aplicației au ajuns în iunie 2020 la 2 miliarde. S-au ajuns la aceste numere după ce în 2019 și 2020, Tik Tok a fost cea mai descărcată aplicație atât în Google Play cât și în Apple Store.

Partea interesantă este oferită de vârsta userilor. 41% din useri au vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani. Iar datele despre copiii sub 16 nu sunt încă publice, dar opinia mea este că reprezintă un segment consistent.

În medie, zilnic useri petrec 52 de minute trecând de la clip la alt clip. Totuși, 52 de minute sunt sub numerele celor de la Facebook și Instagram.

Tik Tok si organizațiilor sportive

Tik Tok este printre puținele platforme capabile să ofere organizațiilor sportive acces la un public atât de tânăr.

Orice marketer sportiv încearcă să pună brandul clubului în fața copiilor sub 12 ani pentru că până la această vârstă se decide alegerea clubului favorit.

Dacă aruncăm o privire pe rezultatele de pe Tik Tok vom observa numere impresionante la nivel de vizualizări.

Dar nu acesta este forța principală a aplicației pentru că userii nu doar consumă conținut, ci sunt creatori activi.

Relația dintre club și useri cere foarte multă proactivitate și creativitate în a încorpora fanii în conținutul postat.

Rolul de consumator de conținut regăsit în alte aplicații nu mai este valabil pe Tik Tok. Vorbim despre un nou rol propus în relația cu suporterii.

Dacă privim campania #schemata creată de FC Rapid 1923 vom observa peste 500 de clipuri create de fani, iar totalul vizualizărilor clipurilor postate de club și suporteri sare de 100 milioane.

Rapid a creionat campania oferind suporterilor oportunitatea de a crea conținut. Clubul a depășit rolul de „uită-te la mine” și a devenit o platformă în care suporterii joacă un meci al lor.

Un joc în care ei contează, ei sunt pe primul loc, iar clubul devine un admirator care îi aduce creatorului de conținut și mai mulți fanii care să îl admire.

Este revoluția propusă de Tik Tok. Un mod radical nou de a privi rolul clubului și pe cei care până ieri se uitau la el.

Până ieri, cel care privea clubul când nu era pe stadion viziona meciurile clubului preferat singur la el în sufragerie sau în baruri cu prietenii, astăzi poate avea un număr de urmăritori mai mare decât clubul pentru că din sufragerie sau din alte locuri face clipuri interesante.

Provocarea pentru cluburi este de a capitaliza pe această stare activă a suporterilor. Pentru că cererea suporterilor uneori depășește capacitatea clubului de a-le oferi platforme de exprimare.

De astăzi, cluburile au oportunitatea de a înrola sub steagul valorilor lor o generație însetată de identitate și relevanță.

Concluzie

Cluburile sportive vor fi forțate să învețe regulile unui joc departe de terenul de fotbal.

Dacă până acum cluburile creau conținut pentru suporteri, de acum suporterii cer cluburilor să îi aplaude pentru munca depusa în afara terenului.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.