Principiile și drumul lui Monchi

Monchi cu harta lumii în spate, parcă arătând locurile de unde vin.

Există un om în Sevilia pentru care s-a plâns mult pe finalul acestui sezon și despre care speră andaluzii să nu plângă în continuare. Este vorba despre Ramon Rodriguez Verdejo cunoscut sub porecla de Monchi.

Monchi în ultimii 17 ani a fost directorul sportiv al FC Sevilia pentru care a pus umărul la următoarele rezultate:

  • Promovare în Primera Division în 2000
  • 2 Copa del Rey
  • 5 Europa League
  • Locuri în clasament: 10, 8, 6, 6, 5, 3, 5, 3, 4, 5, 9, 5
  • 220 de milioane profit din transferuri(cumpără-vinde)
  • 90 de milioane de euro profit din transferuri(crescut în academie-vândut)

Să fie mai simplu și clar pentru toată lumea, a transformat un club care făcea naveta între Primera și Segunda într-unul de talie mondială. Dovada o fac trofeele și puterea financiară arătată mai sus.

În lumea fotbalului se știu foarte multe despre Monchi, dar în România lucrurile despre andaluz sunt mai puțin cunoscute. În ultimii ani am urmărit clubul andaluz datorită lui Monchi care m-a fascinat cu abilitatea lui de produce rezultate.

Iar concluzia mea despre Ramon Rodriguez Verdejo este că reprezintă omul de la care se poate învăța foarte multe despre cum funcționează industria fotbalului. După ce l-am stalkerit în ultima perioadă, am extras câteva principii după care și-a creat strategia care au generat rezultatele din ultimii 17 ani.

1. Mentalitatea sănătoasă.

2. Managerul sportiv din clubul de fotbal este un instrument pentru antrenor.

Monchi spune “I consider myself a tool for the manager. Unai Emery tells me the profile of player he is looking for. Then, my scouting team starts working. Coordination with the manager is very important. Coordination in the scouting structure as well.”

Monchi a devenit cunoscut abia în ultimii ani datorită capacității extraordinare a clubului andaluz de a cumpăra ieftin, de a produce rezultate și apoi de a vinde pe bani foarte mulți. Atunci managerul sportiv a fost vinovat pentru succesul european pe care FC Sevilia îl avea apărând mereu ca artizanul creării acestora.

3. Magia constă în parametri.

Industria fotbalului oferă senzația că este cu mult în urma celorlalte industrii când vine vorba de know-how. Monchi a creat un proces folosit în mai toate departamentele de HR ale companiilor care se respectă, apoi a adaptat indicatorii procesului la specificul și nevoile industriei sportului rege.

Cum a făcut asta mai exact?

Pasul 1. Acumulare de date.

Din vară, de când încep campionatele și până în decembrie echipa de scouting a clubului se uită la meciuri din primele ligi ale continentele unde fotbalul are tradiție. Dar acest pas este doar cu scopul de a acumula date. Monchi spune că fiecare membru al echipei de scouting vede cel puțin 10 meciuri pe săptămâna. Cel puțin…iar el încearcă să țină pasul cu ei.

Ei bine, în fiecare etapă și în fiecare lună echipa de scouting creează un 11 ideal al fiecărei ligi urmărite. Toate aceste lucruri se fac în funcție de anumiți parametri pe care ei îi prestabilesc, cum ar fi: meciuri jucate, goluri, pase reușite, pase de gol, tackling-uri, centrări, etc.

În decembrie trage linie și echipa de scouting are o imagine de ansamblu asupra a ce se întâmplă în campionatele targetate. Nimic complicat, totul foarte simplu și foarte clar pentru toată lumea. Chiar Monchi spune că nu e știința rachetelor și că oricine o poate face.

Toate aceste lucruri se întâmplă în Excel-ul departamentului de scouting creat special pentru această activitate.

Pasul 2. Primește profilul jucătorului dorit de antrenor.

Relația dintre antrenor și Monchi este una capitală în cadrul muncii directorului sportiv. Rolul lui este unul foarte clar definit: este un instrument prin care antrenorul primește jucătorii cu profilul dorit.

Monchi are nevoie de un profil al jucătorului foarte bine definit de către antrenor încât să nu existe nici un dubiu asupra acestui lucru.

Pasul 3. Lista cu potențialii jucători.

Monchi se întoarce în Excelul fermecat unde caută jucători care să se potrivească cu profilul dorit. După care creează o listă cu cel puțin 3 jucători care să corespundă cu profilul.

Dacă ai jucat Football Manager sau carieră la FIFA știi foarte bine procesul prin care andaluzul trece. Cât timp ai investit în pauza din iarnă sau la finalul sezonului pentru a căuta și transfera jucătorii cei mai potriviți?

Monchi e un baiat mai norocos: a făcut-o timp de 17 ani la Sevilia și de acum o va face la AS Roma. Un tip care are ca job ce ai tu ca pasiune când te joci de-a managerul.

Pasul 4. Research personal al fiecărui jucător din lista celor potențiali.

Monchi va plăti bani pentru acest jucător așa că e nevoie de cât mai multe informații așa încât să se asigure că știe exact cu cine are de a face. Iar pentru a avea aceste informații se începe acțiuni de urmărire atentă a jucătorului.

Cred că cineva îl monitorizează la antrenamente, se cer referințe de la antrenorii care l-au antrenat când era junior, meciurile jucătorului sunt văzute live, se monitorizează viața personală ( dacă are iubită, nevastă, copii ), aspecte ce țin de personalitate, adaptare, istoric accidentări.

Fix cum făceai și tu când te uitai la stamină, viteză, șut, pase, etc când analizai în jocul virtual.

Pasul 5. Contactarea clubului.

Probabil Monchi are un buget de transferuri în baza căruia operează transferurile. Scopul acestui pas este corelarea prețului cerut de club pentru jucător cu bugetul disponibil al andaluzilor.

În mod normal, FC Sevilia își permite să plătească până în 10 milioane de euro pentru un jucător foarte bun pe care va lua cel puțin dublu. Spaniolii nu își permit să dea chix cu un jucător așa că oferă peste medie atunci când cumpără pentru a avea siguranță.

Dacă prețul jucătorului este în concordanță cu puterea financiară a clubului, atunci se trece la negocierea cu jucătorul. Dacă nu se reia procesul cu jucătorul aflat pe locul 2 și 3 din lista cu potențialii jucători până se ajunge la un consens între cele două cluburi.

Pasul 6. Negocierea cu jucătorul.

Monchi spune că este onest cu jucătorul: dacă jucătorul are oferte de la cluburi mai puternice, atunci toată negocierea se oprește. Filosofia sa este de a ajuta jucătorul să ia cea mai bună decizie pentru jucător.

Dacă jucătorul este nehotărât are în tolbă argumente puternice pentru a-l convinge: oportunitatea de a juca titular, prezentarea caracteristicilor orașului Sevilia care este unul din cele mai frumoase orașe din lume, vorbește despre integrarea familiei jucătorului, oportunitatea folosirii clubului spaniol ca o rampă de lansare folosind exemple ca Dani Alves, Luis Adriano, Rakitic, etc.

4. Generează valoare prin ce cumperi.

Peste procesul descris mai sus adaugă această mentalitate a lui Monchi care este o combinație dintre un director financiar și un CEO cu experiență. Rezultă o gândire foarte sănătoasă de care s-a bucurat clubul andaluz în ultimii 17 ani.

“The transfer policy was not about cutting costs. It was – and will be in the future – about getting maximum value for what is spent so that we can build quality and depth. […] We will build and grow from within, buy prudently and cleverly and never again waste resources on inflated transfer fees and unrealistic wages.”

5. “No one takes a ‘what great economic results’ banner to the stadium”.

Fotbalul rămâne o emoție pe care banii nu o pot schimba și Monchi a înțeles foarte bine asta. E vorba de a câștiga și de a oferi tuturor stakeholderilor beneficiile pe care le doresc.

Suporterii au nevoie de emoție, atașament, victorii împotriva adeversarilor. Pentru jucători este foarte importantă liniștea și fericirea: în acest mod a reușit FC Sevilia să îl transforme pe Nasri dintr-un jucător problematic într-un jucător performant (“We thought that if Nasri is happy, he won’t have forgotten how to play football. We have tried to make sure the person feels good so that the footballer can appear.” ). Pentru club este importantă sustenabilitatea financiară.

Dar toate acestea se reduc la performanța sportivă. Iar Monchi e omul care aduce resursa umană care produce această performanță.

De ce a plecat de la FC Sevilia?

Oamenii au nevoie de perioade în care să schimbe mobila, mașina, casa, oamenii de lângă ei, job-urile, etc. Cred eu că Monchi avea nevoie de o schimbare și a ales foarte bine să lase Sevilia pentru o nouă experiență. A stat cred eu prea mult la Sevilia: imaginează-ți să stai într-un job 17 ani.

Dar, de ce AS Roma?

Jose Mourinho a declarat că și l-ar dori pe spaniol la United. Există multe cluburi din Spania și Anglia cu o putere financiară, cu tradiție și cu o obiective incredibile care și l-ar fi dorit, iar el ar fi putut să aleagă fără nici o problemă. Totuși, Ramon Rodriguez Verdejo nu e un tip naiv, nu a ales cu portofelul și alegerea sa este una foarte bine gândită.

“There are other leagues like England, which is very attractive, but perhaps the role of sporting director doesn’t fit because there is a different type of model. I have said many times that France and Italy are the models that are perhaps the leagues that attract me most because the figure of sporting director has more weight.”

În multe rânduri Monchi a spus că Anglia nu este un model pe care el să îl agreeze și asta tocmai din cauza bugetelor foarte mari pe care le au cluburile. Tocmai acest fapt le face leneșe și uneori superficiale. Iar la acest lucru se adaugă și această dorință de a avea libertate în decizii.

Drumul lui Monchi în fotbal nu s-a încheiat, ci doar a dus la Roma.

Related posts

Leave a Comment