Meciul așteptărilor de pe stadionul minții

Pe scurt

În acest articol îți propun să descifrăm așteptările pe care un fan le are față de clubul pe care îl susține. Înțelegerea mecanismului de creare și satisfacere a așteptărilor îți va imbogăți perspectiva privind relația fan – club și te va ajuta să îți setezi corect relația cu clubul preferat sau dacă lucrezi într-un club de fotbal să comunici eficient cu fanii clubului pentru care lucrezi.

Introducere

În relația fan-club așteptările se manifestă la fiecare interacțiune. În mintea fanilor, cluburile pot sta foarte mult sau pot sta foarte puțin. Cantitatea de gânduri ale fanului este alimentată de acțiunile clubului, dar nu depinde numai de acesta.

Așteptările din mintea fanilor iau forma nevoilor și dorințelor.

Nevoile sunt stări de conștientizare ale unei senzații de lipsă în timp ce dorințele sunt nevoile umane modelate de aspectele culturale și de personalitate fiecărui individ.

Fotbalul a devenit un fenomen social de nivel global datorită unei oferte bogate de stări prin care trece mintea omului, dincolo de simplitatea regulilor și ușurința cu care se poate juca.

Oferta bogată de emoții reprezintă un mix de stări generale pe care le trăiesc fanii la care se adaugă rațiunea de a exista a fiecărui club. Mixul de stări se trăiește în timpul meciului în următorul mod – atunci când echipa favorită atacă se trăiește starea de extaz a marcării golului – atunci când echipa preferată este atacată inima fanilor este cât un purice din cauza fricii de a nu primi gol.

Pentru orice fan golul înscris de echipa favorită îi oferă acestuia eliberarea de sub imperiul emoțional format din tandemul celor două faze prin care el trece în timpul meciului: atac-apărare.

Pe lângă starea oferită de golul înscris de echipa preferată, mai există și starea prin care trece suporterul când echipa sa primește gol. Această stare depinde de numărul de goluri înscrise de echipă înainte de a primi golul de la adversar, de momentul în care este înscris și așa mai departe.

De exemplu, în cultura aztecilor golul înscris sau primit în cadrul formei primitive de fotbal ( Ulama ) semnifica o nouă zi pentru marcatori și noaptea pentru cei care primeau golul. Adică, șansa la o nouă zi de viață sau moartea fizică.

Tradus în zilele noastre, golul primit de echipa preferată poate fi o lovitură foarte dură încasată de ego-ul suporterului pentru câteva secunde sau o perioadă bună de timp.

Pe lângă mixul de emoții trăit la fiecare meci, fanii se atașează pentru că se identifică cu rațiunea de a exista a clubului. De exemplu, în România Steaua oferă spre atașament ideea de trofee, Universitatea Craiova de mândrie locală, Oțelul Galați de străjeri ai Moldovei, Rapidul promovează un mod nobil de a vedea și simți fotbalul, Dinamo un spirit de atașament până la moarte și așa mai departe.

În continuare, vom analiza ce se întâmplă în mintea fanilor când se gândesc la clubul pe care îl susțin și așteptările rezultate din această activitate mentală.

1. Suporterii cer stabilitate financiară

Suporterii sunt interesați de situația financiară a clubului preferat. Interesul fanilor pentru bani este justificat de dorința lor de a vedea clubul având succes. Suporterii au înșeles că banii oferă clubului posibilitatea de a cumpăra jucători care vor câștiga meciuri și trofee și de aici se naște încrederea că în timpul meciurilor vor simți mai mult extaz decât agonie.

Există o dorință a fanilor ca echipa lor preferată să își pregătească viitorul succes. Din acest motiv vine susținerea și răbdarea pentru jucătorii tineri transferați sau promovați de la academia proprie.

Articolele care anunță că un investitor miliardar va cumpăra un anumit club sunt populare printe suporteri  pentru că ele vin la pachet cu așteptările lor materializate în jucători buni transferați, investiții în academie și modernizări ale stadionului.

2. Fanii se așteaptă la un management deștept al clubului

Managementul clubului de fotbal ajunge să aibă două tipuri de obiective: sportive și de business.

Latura sportivă a unui club de fotbal este în sarcina antrenorului care propune jucători pentru transferi, are propriul staff, antrenează jucătorii și apoi creează lotul pentru meciurile din campionat și cupe.

Când lucrurile nu funcționează, vinovat este antrenorul care este demis de cele mai multe ori. Vinovat este antrenorul și nu jucătorii pentru că așteptarea managementului este ca antrenorul să îi ajute pe jucători să performeze. Mai mult de atât, pentru club este mai eficient să demită antrenorul decât să dea afară jucători.

Suporterii au așteparea ca antrenorul să aibă capacitatea de a conduce echipa și deseori aceștia identifică cauza nereușitei jucătorilor în antrenor. Specificul fotbalului a dat naștere a acestei anomalii – antrenorul este vinovat de nereușită.

Susținătorii unui club de fotbal au așteptarea ca managementul clubului să numească cei mai buni antrenori posibili și să le ofere cele mai bune standarde când vine vorba de bilete, sponsori, creșterea de jucători, transferuri de jucători și așa mai departe.

Practic, relația fanilor cu managementul clubului are la bază o mandatare de încredere subtilă în care aceștia așteaptă emoții pozitive din partea celor care i-au deciziile. Lipsa de emoții pozitive duce la o lipsă de interes a fanilor.

3. Cultivarea identității clubului prin respectarea istoriei și simbolurilor

Gândește-te la un club de fotbal pe care tu îl cunoști și apoi vizualizează jucătorii celebri ai acelui club, meciurile memorabile, momentele importante, logo-ul și stadionul. Toate aceste elemente sunt imaginile asociate de fani cu acel club.

Așteptarea fanilor de la clubul lor favorit este să aibă grijă de elementele pe care ei le asociază cu acesta. Să fie și mai simplu de înteles, clubul există prin imaginile din capul oamenilor.

Din acest motiv, cluburile de tradiție reînființate de suporteri încearcă să atragă foști jucători, să evolueze pe stadionul unde defuncta echipă juca, să obțină marca și palmaresul. De exemplu, clubul care a reușit să gândească o strategie foarte bună de a seta în mentalul colectiv noua identitate ca fiind continuatoarea fostei echipe, este FC Rapid 1923.

Au reușit să obțină asocierea mentală a fanilor cu vechiul Rapid prin Daniel Niculae, Daniel Pancu, jucând pe Giulești, achiziționând marca și palmaresul, creând un nou duel cu dușmanul ideologic CSA Steaua, numind antrenori la grupele de juniori foști jucători precum Adrian Iencsi sau Ștefan Grigore.

Cluburile de fotbal au o istorie în spate formată din meciurile jucate de-a lungul timpului, jucătorii care au îmbrăcat tricoul clubului, logo-ul, sponsorii, patronii, trofeele, poreclele, stadionul, antrenorii și așa mai departe. Aceste elemente ale istoriei clubului se transformă în cunoașterea istoriei și simbolurilor.

Orice schimbare de logo sau stadion poate reprezenta un autogol pentru club în meciul fidelizării fanilor. Valoarea emoțională oferită de aceste simboluri este esența relației dintre fani și club, iar cultivarea ei este nu o responsabilitate pentru club, ci o OBLIGAȚIE.

3. Suporterii își doresc performanță peste așteptări

Fanilor le pasă de performanța clubului pe care îl susțin datorită emoțiilor stârnite de rezultate. Mai mult de atât, fanii sunt foarte atenți la modul în care echipa este percepută de fanii echipelor rivale.

Susținătorii cluburilor de fotbal se identifică destul de des cu succesul și insuccesul favoriților. Se identifică atât de mult încât atunci când echipa are succes există un atașament ridicat față de activitățile clubului care pot lua forma de la vorbit despre echipă, like-uri, share-uri și comentarii pe social media până la prezență la meci, cumpărat tricouri și obiecte ale clubului.

În același timp, insuccesul clubului este perceput de fani ca un insucces personal și nu doresc să se mai implice în activitățile clubului.

Aspectele de mai sus variază în funcție de specificul cultural, social, economic și politic al fiecărei țări. Dacă arunci o privire în Anglia vei observa că nivelul de susținere a cluburilor de către fani este constant, iar un insucces nu va influența variația susținerii.

În mintea suporterului, clubul are o marjă de performanță în fiecare moment. Dacă la începutul campionatului, așteptarea este o calificare în Play-off, un tur de campionat slab coboară așteptările până la salvarea de la retrogradare.

Așteptările fanilor iau forma combinației următoarelor elemente: istoricul clubului, bugetul, jucătorii transferați, intenția declarată a managementului, situația de moment al clubului și așa mai departe.

Clubul poate avea succes major timp de trei sezoane prin care întrece cu mult așteptările fanilor. Reacția acestora în al patrulea sezon la un nou succes la nivelul anilor precedenți va fi una moderată pentru că fanii deja au un plafon de așteptare setat de istoricul clubului. În cazul în care clubul performează sub așteptările fanilor, aceștia se vor distanța sau vor interacționa la un nivel mai scăzut.

5. Fanii vor să fie plătiți în monede sociale

Fotbalul este un fenomen social. Dimensiunea socială provoacă clubul să construiască și să cultive relații în cadrul cărora oamenii să se simtă protejați.

Participarea la meciuri împreună cu membri familiei sau prieteni oferă un beneficiu social de care societatea are nevoie. Reunirea unui grup de oameni în tribuna care văd meciurile clubului de zeci de ani reprezintă barometrul de loialitate la care clubul trebuie să privească.

Există o categorie de suporteri care are la bază moneda socială oferită de club: ultrașii. Aceștia reprezintă o enigmă pentru presă, managementul cluburilor, federații, ligi și pentru restul suporterilor. Cultura ultrașilor are la bază suportul adus fiecărui membru transformându-se într-o sistem social cu multe rețele. De cele mai multe ori, motivația pentru care vin la meciuri nu are legătură cu meciurile. 

Suporterii au așteptarea de la clubul favorit ca prin activitățile sale să ofere motive de unitate socială. Acest tip de așteptare vine din nevoia omului din spatele suporterului de a fi protejat și de a ști că întreaga comunitate este într-o direcție bună.

6. Creșterea încredere în sine

Există un atașament emoțional al fanilor față de imaginile de succes din capul lor despre cluburi. Acest atașament afectează starea generală a suporterilor în funcție de succes sau insucces.

Starea interioară a omului din spatele suporterului are impact în performanțele la locul de muncă, comunicarea cu familia, implicarea în activități sociale, activarea unor vicii și așa mai departe.

Fotbalul ca fenomen social a fost exploatat de toate regimurile politice pentru capacitatea de a influența oamenii. La baza capacității de influența este identificarea peste limită a omului cu fotbalul.

Din acest considerent, așteptarea fanilor este ca echipa lor preferată să câștige pentru a simți o stare de bine care să le crească încrederea în sine și urăsc când echipa lor pierde pentru starea proastă resimțită.

7. Suporterii au nevoie de la club SĂ EXISTE

Clubul de fotbal are două responsabilități: să existe și să ofere beneficii pentru acționari.

Existența clubului este condiția de bază pentru ca toate așteptările prezentate mai sus să fie active. Falimentul este cea mai mare rușine pentru un club de fotbal. Este momentul în care așteptările sunt reduse la zero și poate fi egal cu dispariția unei persoane foarte dragi.

În ultimii ani, suporterii români au trecut prin multe momente de dispariție a cluburilor pe care le susțineau. Senzația lor la aceste evenimente i-a determinat să se implice mai mult în viața clubului decât rolul lor le impunea și au devenit acționari, manageri și fani în același timp.

Pe lângă falimentul financiar mai există și o alte forme de faliment: faliment moral ( blaturi dovedite ), faliment de imagine ( Steaua București ) și faliment motivațional ( FC United of Manchester ).

În cazul celorlalte forme de faliment reacția suporterilor este de distanțare. De cele mai multe ori, suporterii își înființează un club separat care să îi reprezinte și care doresc să păstreze valorile și rațiunea de a exista a vechiului club.

Concluzie

În vechiul mod de a privi performanța clubului de fotbal exista o singură perspectivă: succesul în teren. Astăzi, performanța cluburilor este un mix de performanțe atât în teren cât și în afara lui.

Performanțele clubului au la bază cantitatea și calitatea suportului venit din satisfacerea așteptărilor oamenilor din tribune. Noul joc de fotbal în care este angrenat clubul a devenit mai complex prin adăugarea unui nou meci – Meciul din Mintea Suporterilor.

Câștigarea acestui meci are un singur câștigător: suporterii.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.