Incursiune în cultura ultrașilor: dincolo de marginea terenului

Introducere

Partea frustrantă când te ocupi de marketing într-un club de fotbal este că nu poți să influențezi direct jocul echipei.

Acest rol revine echipei tehnice.

Mai mult de atât, munca echipei de marketing este puternic influențată de rezultatele echipei.

Cum se zice, ești la mâna rezultatelor. Cu toții suntem într-un fel sau altul. Dar cand jobul tău depinde de ce fac alți colegi, uneori poate fi frustrant.

În acest articol îți propun să abordăm un mister care bântuie în fotbal. Există cluburi în care managementul nu a dormit multe nopți din cauza acestei enigme.

Ultrașii reprezintă subiectul acestui articol. Au cauzat de-a lungul timpului atât de multe controverse încât percepția publică a ajuns la un grad de sensibilitate ridicată.

Suporterii, studiul și salariul tău

Aș vrea să înțelegi din start că subiectul este foarte puțin cercetat în România. Atât de puțină aplicare către subiect a fost în ultimii ani încât dacă vrei să citești ceva, vei găsi o singură carte în care se povestește mai mult decât se cercetează.

Suporterii pot fi studiați din mai multe unghiuri.

Poți să te uiți la ei ca fiind clienții fotbalului. În final, plătesc să vadă meciurile și cumpăra tricouri.

La fel de bine, pot fi studiați din punct de vedere social, politic și cultural.

Nu vreau să te plictisesc cu abordarea asta teoretică. Dar e important să conștientizezi importanța studierii suporterilor clubului pentru care lucrezi.

Să o simplific, ei sunt cei care îți plătesc salariul.

De felul lor, suporterii sunt de mai multe feluri.

Unii suporterii vor susține și se vor identifica cu echipa doar când câștigă.

Alții nu se identifică deloc, dar totuși vin pe stadion.

Alții nu au nicio treabă cu fotbalul, dar îi vezi la tribuna 2.

Alții se laudă că își dau viața pentru culori, dar vin la stadion cam rar. Ce-i drept, spun asta pe social media.

Și mai există o categorie care mă pasionează pe mine și ar trebui să te intereseze pe tine în mod special.

Acest articol le este dedicat într-o măsură și lor. În numele adevărului și al protejării unei culturi care are un rol social și care devine din ce în ce mai vulnerabilă la conduita socială a omului modern.

Este vorba despre cei care colorează fotbalului în cele mai negre momente.

Federația Română de Fotbal și problemele cu ultrașii

UEFA anunța pe 20 septembrie că meciul naționalei cu Norvegia se dispută fără spectatori.

Motivul?

Scandări rasiste ale suporterilor, folosirea de materiale pirotehnice, aruncarea de obiecte în suprafața de joc și pătrunderea spectatorilor pe gazon.

Pentru un moment încearcă să fii în locul celor de la FRF. Pe lângă faptul că naționala joacă un meci crucial fără spectatori mai trebuie să plătească și 83.000 de euro pentru acțiunile unor băieți cu bască și îmbrăcați în negru.

Mai mult, toată țara suferă că nu poate susține tricolorii. Jucătorii suferă că nu pot beneficia de suportul publicului.

După cum vezi, toată lumea suferă de pe urma unor golani care înjură și fac scandal.

Ultrașii și rolul lor

Dacă mergi pe Ion Oblemenco, Regie sau la meciurile naționalei ești familiar cu atmosfera creată de corpul de ultrași.

Atunci când merg în Regie pentru a asista la un meci al Rapidului, am senzația că asist la un concert. Tobele și cântecele îți dau senzația că există o formație care pune în scenă un spectacol și apoi câteva mii de oameni răspund la unison la comenzile acesteia.

În Regie, pentru că stadionul este mai mic și tribunele sunt mai aproape de teren, jocul giuleștenilor pare că este dictat de ritmul tobelor din tribune. 

Practic, ultrașii reprezintă un avantaj uriaș când echipa joacă acasă. 

Spiritual, se întâmplă ceva magic în relația dintre suporteri și jucători.

Din toate punctele de vedere, acest tip de suporter oferă clubului atât de mult încât uneori se identifică cu clubul.

Ce vreau eu să scot în evidență prin această descriere este un rol esențial pe care îl au în viața clubului.

Sunt atât de importanți încât de-a lungul timpului au fost capabili să învie echipe care au falimentat, au pus umărul la revenirea financiară când cluburile erau în insolvență.

Dar cel mai important, acești oameni au puterea de a influența clubul atât de mult încât fără ei clubul ar putea să dispară.

Dincolo de fotbal

Pasiunea mea pentru fotbal m-a determinat de multe ori să cutreier prin multe domenii conexe acestui sport. Așa am descoperit laturi pe care acest fenomen le are dincolo de ce se vede la televizor. 

Ultrașii sunt una din pasiunile mele. Așa că în ultimii ani am străbătut subiectul în căutare de răspunsuri. Am descoperit o lume aparte, greu de înțeles și bogată în implicare socială.

În primul rând, ultrașii fac parte dintr-o cultură. Simpla catalogare golani, bețivi, drogați sau elemente periculoase, nu ajută pe nimeni. Mai mult, face un deserviciu tuturor.

Când spun cultură, mă refer la tot sistemul care creează o cultură: valori, credințe, simboluri, ritualuri, ierarhii și comportamente.

Partea cea mai interesantă este oferită de faptul că cei mai mulți dintre ultrași folosesc fotbal ca vehicul pentru a rezolva probleme din societate.

Ultrașii își asumă rolul de gardieni ai societății. 

Acțiunile lor denotă curaj și activism social folosindu-se de fotbal ca portavoce. Ridică la scenă deschisă probleme cu care societatea se confruntă, combate inegalitatea socială, se implică în cauze sociale și așa mai departe.

Cât despre echipa pe care o susțin, scopul lor este influențarea jocului din teren în favoarea favoriților. Din acest motiv recurg la injurii, petarde aruncate pe teren și scandări.

Atunci când se recurge la violență, scopul nu este distrugerea fizică a adversarului, ci umilirea acestuia.

Cu alte cuvinte, motivația pentru care recurg la violență este pentru a dizolva brigada adversă.

O brigadă este constituită de un grup de suporteri printr-un nume, un lider, un steag și un baner. 

Dizolvarea unei brigăzi se face fie de bună voie prin decizia membrilor, fie în momentul în care suporterii echipei adverse „fură” steagul sau banerul. 

Din punct de vedere vestimentar, basca neagră de pescar și în general negru dictează cromatica hainelor. Este o discuție lungă legată de modul în care se îmbracă ultrașii, dar nu este momentul să o detaliem.

Concluzii 

  1. Ultrașii trebuie înțeleși prin prisma multiplelor roluri. 
  2. Cultura ultrașilor trebuie cultivată pentru că face parte din identitatea cluburilor. Cu cât este mai bogată cultura ultrașilor, cu atât mai puternic este brandul clubului.
  3. Cea mai greșită metodă de a gestiona relația cu ultrașii este impunerea sau constrângerea.
  4. La fel de greșită este și oferirea de prea multă putere de decizie. 
  5. Sunt momente în care clubul pierde din cauza acțiunilor ultrașilor. Însă, analizat pe termen lung, impactul ultrașilor depășește amenzile și chiar depunctările.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.