Game Changing Turcia: Subiecte discutate si proiecte inițiate

Introducere

Acest articol este despre povestea experienței autorului la proiectul Game Changing din Turcia. Rolul textului este de a promova implicarea în fotbal, crearea de proiecte și de a oferi o perspectivă personală asupra exprienței trăite de autor timp de 5 zile în Istanbul.

Ce este Game Changing?

Este un program care are ca obiectiv dezvoltarea fotbalului european prin implicarea tinerilor în crearea de proiecte. A fost structurat pe două ediții: prima în Cipru ( Larnaca ) pe 7-11 mai 2019 despre care poți afla mai multe aici și a doua ediție în Turcia ( Istanbul ) pe 1-5 iulie 2019.

Participanții au fost 25 de tineri din 10 țări: România, Cipru, Turcia, Israel, Portugalia, Suedia, Georgia, Italia, Malta și Anglia.

Game Changing este o inițiativă Erasmus+ și UEFA împreună cu cele 10 federații de fotbal ale țărilor amintite de mai sus.

Tinerii au aplicat la Game Changing printr-un formular creat de Agențiile Nationale Erasmus. În România au fost peste 100 de aplicanți din care au fost selectați 3 tineri. Cred că merită să arunci o privire pe site-ul Erasmus+ pentru a vedea ce proiecte sunt și poate găsești ceva interesant. Aici este link către pagina de Facebook a Agenției Erasmus+ din România.

Cele mai interesante sesiuni

1. Constructing Europe 90 mins at a time – Ozgehan Senyuva.

Idei principale

  • Fotbalul joacă un rol important în cultura europeană;
  • Fiecare țară are o frică publică pe care fotbalul reușeste să o alunge;
  • Națiunile sunt construite pe martiri și eroi;
  • Turcii au un apetit ridicat față de eroi, iar fotbalul pare să ofere cazuri interesante: Alex Sousa – brazilianul în jurul căruia se unesc fanii lui Fenerbahce;
  • Pe lângă impactul cultural, fotbalul joacă un rol important și în mobilitatea europenilor – un rol important în acest aspect l-a jucat legea Bosman;
  • Tradițiile sunt invenții și trebuie înțelese ca atare;
  • Champions League a devenit parte integrantă a culturii europene, devenind un simbol de incluziune ( toate campioanele participă ), de mobilitate ( suporterii își pot susține echipa favorită prin toată Europa ), de învățare ( eu am învățat georgrafie urmărind echipe și aflând informații despre regiuni, istoria orașelor și așa mai departe ), de interes public ( mai mulți europeni au urmărit finala Champions League decât Eurovison ), de unitate ( nu e nevoie de traducere pentru că toată lumea știe ce înseamnă Champions League, simbolurile competiției sunt recunoscute peste tot în Europa, este arhicunoscută ora de începere a meciurilor și așa mai departe );
  • Rivalitatea are forme diferite în țări europene: Turcia ( când Galatasaray joacă în cupele europene are susținerea fanilor turci pentru că se consideră ca fiind ca și cum ar juca Turcia ), iar în celelate țări lucrurile stau exact invers;
  • Cluburile europene nu promovează echipele feminine: exemplu Athletico Bilbao – tradiția spune că atunci când echipa masculină câștigă un trofeu, se organizează o calătorie cu barca. În cazul echipei feminine, clubul basc a refuzat să organizeze călătoria cu barca.
  • Suporterii echipelor de fotbal pot susține cluburi rivale, dar de alte sporturi. Sunt cazuri în care suporterii unei echipe să susțină echipa de fotbal feminin a echipei rivale;
  • Motivația pentru care fotbalul feminin a devenit o prioritate pentru organismele internaționale are la bază următoarele rațiuni: jumătate din populația globului este de sex feminin, într-un procent mare decizia de a practica un sport este luată de către mamă și decizia de cumpăra merchandising aparține într-o măsură ridicată mamelor;
  • Sfat pentru cluburile care vor să crească numărul de suporteri pe stadioane: studiile arată că toaletele murdare sunt unul din motivele pentru care oamenii nu mai vin pe stadioane.

2. Idea generation techniques – Raluca Diroiescu

Idei principale

  • SCAMER ( Substitute – Combine – Adopt – Magnify – Put to other uses – Eliminate – Re-Arange );
  • Brainstorming;
  • Reverse thinking – în loc să adopți modul logic, reinversezi modul de a te uita la ideie;
  • Mind-mapping – desenează în mod imaginar legături între diferitele tipuri de legături în idei și informații.

3. Perspective despre fotbalul feminin din Turcia – Panel de discuție cu 4 jucătoare profesioniste din Turcia

Idei principale

  • Mare parte din actualele jucătoare au început fotbalul pe stradă;
  • Mare parte din jucătoarele actuale practică mai multe sporturi;
  • Universitățile joacă un rol important în dezvoltarea fotbalului femin;
  • Femeile au nevoie să simtă sprijin din partea bărbaților atunci când practică fotbalul;
  • Mamele fetelor decid dacă fetele vor juca sau nu fotbal – există un proiect pe care fedeația turcă îl are pentru a influența decizia mamelor;
  • Iar rezultatele proiectului federației a arătat că: mass-media nu promovează fotbalul feminin la știri și nici nu se transmit meciuri ale fetelor, mamele sunt îngrijorate schimbarea corpului fetelor ( se masculinizează ) și fotbalul nu se înțelege prea bine cu religia.

 

Proiectele inițiate

1. Football with wheels ( Anglia&Suedia )

Ideie: călătorie cu bicicleta prin Europa în timpul campionatului european feminin din 2021.

Impact: creșterea mobilității, creșterea awarness-ului asupra fotbalului feminin și colectare de informații despre fotbalul feminin.

Cost: 20.000 euro

2. The Changers

Ideie: inspirarea fetelor să dobândească skill-uri de leadership.

Impact: creșterea participării în fotbal a fetelor, social empowerment, crearea liderilor de mâine și identificarea viitoarelor talente.

Cost: 200.000 euro

3. Women as role-models: project 11

Ideie: dezvoltarea și încurajarea sportivelor ca modele pentru creșterea participării în fotbal.

Impact: creșterea încrederii în sine a sportivelor și creșterea participării fetelor în sport.

Cost: 55.000/an ( timp de 3 ani )

4. Youth Council Europe

Ideie: crearea unui consiliu al tinerilor care să ofere suport federațiilor&cluburilor în procesul decizional și creșterea implicării tinerilor în fotbal.

Impact: creșterea angajabilității tinerilor, forță de muncă pregătită pentru cluburi și federații, proces decizional mai aproape de realitățile tinerilor.

Cost: 100.000 euro/an

5. Kickstarter

Ideie: includerea persoanelor cu dizabilități în structurile sportive.

Impact: creșerea ratei de angajabilitate și incluziune socială.

Cost: 25.000 euro

6. Level de field

Ideie: Incurajarea fetelor tinere pentru a se implica în fotbal.

Impact: oportunități pentru un public țintă greu de integrat, crearea unei rețele capabilă să se auto-susținăm și implicare socială.

Buget: 75.000 euro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.