Fotbal Club Media: Clubul de fotbal din viitor

Introducere

Cluburile de fotbal sunt amprente pe care sportul rege le lasă asupra societății. Industria fotbalul depinde de structura, mărimea și ambiția cluburilor.

Toți stakeholderii industriei fotbalului depind de modul în care cluburile își exercită rolul.

Dacă un club de fotbal experimentează succesul sau eșecul, acest lucru va influența prezența pe stadion, sponsorii, ziarele, relația cu autoritățile locale, impresari jucătorilor, academia și așa mai departe.

Mergând mai departe, nivelul de dezvoltare al cluburilor arată poză performanței fotbalului. Fotbalul are ca barometru cluburile. Plecând de la această idee, articolul prezintă noua paradigmă în care cluburile se vor afla în viitorul apropiat.

Vechiul model

În ultimii 50 de ani, cluburile au avut în oferta lor câteva categorii de produse care au generat venituri: drepturi tv, bilete, merchandising, sponsorship.

Prima mare revoluție în fotbal a reprezentat-o sumele din ce in ce mai mari venite din vânzarea drepturilor TV. Practic, în ultimii 30 de ani, avantajul competitiv a fost dictat de abilitatea cluburilor de a vinde televiziunilor drepturilor de a transmite meciurile.

Din anii 90, cam fiecare casă din lumea modernă a avut un televizor, iar piața a fost uriașă încă de la început culminând cu sume fabuloase obținute de televiziuni din reclame.

În momentul în care piața drepturile TV a crescut an după an, cluburile cu aspirații continentale au început să se gândească la noi piețe. Ferran Soriano a arătat cluburilor unde era oportunitatea la începutul anilor 2000. Și a avut dreptate: piața din Asia era virgină și plină de bani.

Timp de mai bine de un deceniu, marile cluburi s-au bătut pe banii asiaticilor încercând mai mulgă cât mai mult. De exemplu, cluburi precum Elche sau Celta Vigo au ca public țintă oameni din afară Spaniei pentru că știu că spaniolii nu vor cumpăra un brand mic.

Cluburile au avut ca țintă să ajungă pe ecranele microbiștilor în țări în care fotbalul nu era foarte dezvoltat și care puteau să cumpere produsele adiacente.

În concluzie, banii din drepturile TV și piața asiatică au reprezentat pilonii pe care fotbalul s-a bazat în prima fază a procesului de dezvoltare.

Tranziția catre noul model

În ultimii 10 ani, dezvoltarea tehnologică și internetul au oferit lumii metode prin care să crească în mod distructiv. Fotbalul nu a fost scăpat de influența internetului. Întreaga industriei a fost nevoită să se adapteze la noile instrumente ale mediului online.

Adaptarea a fost grea și încă persistă. Pentru o industrie care are ca principală sursă de venit banii de la televiziuni, adăugarea serviciilor pe internet a fost văzută la început ca o amenințare și încă sunt voci care se opun.

Cluburile au părut mulțumite de vechiul model: veniturile de bază venite din drepturile tv garantau baza bugetului. Iar utilizarea internetului s-a făcut reticent și în lent: la început pentru a vinde bilete, apoi pentru a oferi informații despre activitatea clubului și ușor-ușor social media a devenit una din cele mai importante metode de a crește brandul.

Acum 10 ani, marketerii desenau strategii având două canale de promovare și monetizarea: televizorul și stadionul. În 2019, responsabilii de marketing au de gestionat pagini de Facebook, Instagram, Twitter, Tik-tok, canale de Youtube, site si așa mai departe.

Orice marketer știe că lupta pe termen lung va fi câștigată de numărul de copii care devin susținători ai clubului. Iar de la generația millenials în jos, rețelele sociale sunt vitale în procesul de convertire în fani.

Rădăcinile noului model

În noul model, cluburile de fotbal sunt la bază creatoare de content. Valoarea de la baza monetizării activității constă în calitatea și periodicitatea conținutului. Desigur că în vechiul model, cluburile erau creatoare de conținut, dar contextul nu oferea pe masa microbiștilor prea multe opțiuni. Televiziunile ofereau banii, cluburile erau preocupate doar să joace fotbal.

In momentul de față, contextul s-a schimbat datorită a două aspecte majore:

  • social media a creat o piață uriașă pe care cluburile nu o mai pot ignora;
  • competiția cluburilor nu mai vine doar de la alte cluburi, ci și de la alți creatori de content.

Provocarea social media

Mai sus de generația millenials, cluburile de fotbal nu mai pot atrage și converti suporteri fără a lua în calcul social media. Prezența în social media este obligatorie în noul model și vine la pachet cu provocări din ce în ce mai complexe.

Alegerea dintr-o multitudine de canale de social media și crearea de conținut transformă cluburile în instituții media.

Schimbarea tipului de conținut cerut de consumatorii de fotbal s-a schimbat de la text ( site și Twitter ) la poze ( Facebook și Instagram ) tranzitând pentru moment la video ( toate canale ).

Un club de fotbal pentru a atinge majoritatea suporterilor trebuie să creeze content pentru cel puțin 5 canale de social media. Acest aspect se traduce într-o imensitatea de conținut care are nevoie de o armată de oameni.

Rivalitatea dincolo de teren

Lumea fotbalului a fost forțată să se schimbe pentru a nu rămâne în urmă. Pentru prima dată de la apariția fotbalului, amenințarea nu vine de la ce se întâmplă pe teren sau în tribune, ci vorbim despre ce se întâmplă dincolo de acestea. Paleta de opțiuni ale omului din anul 2019 este atât de ofertantă încât riscul este ca fotbalul să rămână la coada preferințelor.

Gândește-te la câte aplicații ai în telefon pentru a vedea filme, câte jocuri ai la îndemână pentru a te relaxa sau câte optiuni de a ieși în oraș există. Toate acestea devin competitori ai fotbalului. Trăim într-o lume în care poți foarte ușor deveni irelevant.

Fotbalul nu mai poate închide ochii la opțiunile suporterilor bazându-se doar pe legatura emoțională a acestora cu cluburile. În prezentul context, cluburile au pentru prima dată oportunitatea de a-și decide singure viitorul.

Noul model pune pe masa fiecărui club oportunitatea cuceririi unei noi lumi. Depinde doar de modul în care cluburile se vor raporta la noua oportunitate.

Concluzii

Cluburile de fotbal se vor transforma în agenții media datorită activității principale: creare de content.

Canalele din social media devin active ale cluburilor de fotbal.

Pe lângă drepturi de difuzare, ticketing, merchandising și sponsorship, cluburile de fotbal vor experimenta și alte tipuri de venituri bazate pe performanța din afara terenului.

Cluburile care vor câștiga meciul din afara terenului în viitor vor avea informații detaliate despre fiecare suporter. 

Competențele necesare pentru a desfășura activitatea clubului sunt în proces de a fi inventate.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.