Fabrica de suporteri I Cum ajung oamenii suporteri ai cluburilor de fotbal

Pe scurt

Te invit să descoperim împreună modul prin care oamenii devin susținători ai cluburilor de fotbal. Din punct de vedere personal, acest articol îți poate oferi o călătorie în trecutul tău din care vei trage concluzii despre cum ai ajuns să susții clubul pentru care ai fost de atât de multe ori pe stadion sau ai văzut zeci sau poate sute de meciuri la televizor.

Introducere

Acest blog este în special pentru pasionații de management și marketing al fotbalului. Dacă ești familiar cu textele de pe acest blog, ai observat că temele sunt în mare parte despre clubul de fotbal. Explicația pentru aceste abordări vine din pasiunea autorului pentru cluburile de fotbal pe care le găsește elementul central al fenomenului fotbalistic.

Temele abordate pe acest blog reunesc cunoștinte din mai multe domenii precum marketing, management, psihologie, antropologie, istorie și sociologie. Autorul crede că pentru a descifra fotbalul este nevoie și de incursiuni în domeniile enumerate mai sus pe lângă cunoștințele despre fotbal.

Subiectul propus în acest articol se încadrează la intersecția dintre marketing, psihologie și sociologie.

Articolul începe cu prezentarea importanței subiectului, apoi introduce cititorul în cele trei stagii prin care trece orice om în drumul către a susține un club trecând în revistă factorii care determină alegerea acestuia și în închiere sunt subliniate beneficiile și categoriile de suporteri.

Importanța subiectului

Suporterul este motivul pentru care sporturile există. Fără suporteri nu ar exista cluburile, sportivii și nici competițile. Imaginează-ți cum ar arăta fotbalul sau tenisul dacă nici un om nu s-ar uita la TV sau nu ar merge pe stadion. Rezultatul este unul ușor de anticipat: aceste sporturi nu ar mai exista.

Sportul și fotbalul implicit este guvernat de următorul principiu: este despre oameni, cu oameni și pentru oameni.

Acest articol urmărește povestea omului în drumul către a deveni susținător al unui club de fotbal. Articolul nu urmărește strategiile, tacticile și acțiunile de brand awarness sau brand identity pe care managerii de marketing ai cluburilor le folosesc.

Autorul se concentrează pe omul din spatele suporterului și călătoria sa până în momentul când acesta devine susținător al unui club de fotbal.

Acest text este dedicat în special oamenilor care conduc sau fac parte din departamentele de maketing și care au misiunea de a atrage și transforma în suporteri noi generații de copii într-un context din ce în ce mai dificil.

Stagiile procesului de transformare a oamenilor în suporteri

Oamenii nu se nasc susținători ai cluburilor de fotbal. De fapt, oamenii nu se nasc susținători ai nici unei cauze, religii, filosofii sau organizații. Oamenii ajung să susțină o cauză, o ideie sau un club de fotbal alegând din opțiunile avute.

Dacă s-au născut și au crescut  într-o țară cu religie preponderent musulmană sunt șanse foarte mari să creadă că Profetul Mohamed este ultimul mesager al lui Allah. Dacă s-au născut într-o țară preponderent ortodoxă sunt șanse la fel de mari să creadă că Isus este Fiul lui Dumnezeu și trimisul Lui pe pământ.

Fiecare individ este rezultatul unei combinații de influențe din jur, opțiuni conștiente și alegeri personale. Suporterii cluburilor de fotbal sunt rezultatul unor proces psihologic care se desfășoară într-un cadru social care le construiesc opțiunile și care îi influențează să aleagă.

Stagiile prin care oamenii trec pentru a ajunge susținători ai unui club de fotbal sunt:

Colectare

Scopul copilului în primii ani de viață este să fie în siguranță și să crească. Creierul copilului are nevoie să cunoască locul în care trăiește și absoarbe precum un burete informații din mediul extern.

Pănă la 6-7 ani realitatea omului este una suspendată în creierul copilului și pe care cu pași mici o testează la realitatea prezentată și decodată de mediul exterior prin oamenii cu care intră în contact.

După vârsta de 7-8 ani până la 15-16 ani copilul începe să își formeze realitatea în care trăiește fiind încă incapabil să o influențeze în mod semnificativ.

În aceste două etape al vieții, până la 7-8 ani și apoi până la 15-16 ani omul colectează informații din mediul exterior și în cazul de față alege clubul de fotbal pe care îl va susține toată viață.

Atașarea sentimentelor

Omul atașează emoții fiecărei acțiuni pe care o întreprinde. În procesul de colectare de informații despre realitatea pe care o descoperă în primii ani, copilul nu are o capacitate emoțională foarte bine dezvoltată așa încât să fie protejat.

Practic, informațiilor colectate primesc un atașament emoțional care îl programează pe copil să trăiască cu un set de alegeri toată viața. Din acest motiv, cluburile de fotbal favorite nu se vor schimba pe parcursul vieții.

Implicare

Din momentul în care omul a atașat emoții față de un club de fotbal va avea tendința să inițieze acțiuni care să îl găsească în preajma clubului. Din acest moment, omul devine un suporter al clubului de fotbal.

Acțiunile omului față de club pot fi de la a citi informații, a merge la meciuri, a privi meciurile la TV, a cumpăra insignele acestuia și a le purta și așa mai departe.

Factorii care determină alegerea clubului

Copiii sunt ajutați în procesul de colectare a informațiilor în primii ani de viață de oamenii din jurul lor. Acești oameni pot fi: familia, prieteni, colegi, profesori, vecini și așa mai departe. Importanța oameniilor cu care intră copilul în contact în primii ani de viață este vitală datorită perspectivei adusă copilului și cu care acesta va lucra de-a lungul vieții.

Familia

Familia are cea mai puternică influență asupra copilului. Membrul familiei cu cea mai mare putere de influență în alegerea clubului este tatăl. Copilul învață prin imitarea figurilor cu care intră în contact, iar comportamentul tatălui este cel mai important de imitat de către copil.

În cazul în care tatăl este un susținător activ al unui club de fotbal și își manifestă atașamentul în preajma copilului se produce programarea acestuia din urmă la a susține același club.

Există situații în care relația tatălui cu copilul este una deficitară, iar copilul se rebelizează și sfârșește procesul de alegere a clubului prin susținerea echipei rivale a tatălui. Tot același rezultat în materie de alegeri poate să existe și în cazul familiilor cu mai mulți copii. Tendința este ca cel mai mic copil să se dezică de alegerile fraților mai mari si să aleagă clubul rival.

Alți membri ai familiei cu putere de a influența copilul în alegerea clubului sunt mamele, bunicii și unchii. Ingredientul care determină alegerea este tipul de relație pe care membrul familiei îl are cu copilul. Dacă copilul petrece mai mult timp cu un anumit membru al familiei, acesta va avea mai multă putere de influențare.

Există situații în care copilul decide să nu fie suporter al nici unui club de fotbal. Aceste situații există când copilul nu vede nici un beneficiu pe care fotbalul sau susținerea unui club de fotbal i-l poate oferi. Copiii care prezintă acest tip de reacție au capacitatea de analiza foarte bine dezvoltată, au o identitate bine definită și nu se regăsesc în acțiuni de masă.

Prietenii – colegii

Copilul petrece o parte importantă din timp împreună cu alți copii. În cazul în care decizia de a alege un club nu s-a realizat acasă, copilul va fi forțat de prieteni și colegi să aleagă o tabără.

Colegii și prietenii îl pun pe copil în situația de a) susține clubul ales acasă, b) alege un club la presiunea mediului social și de reprezenta alegerea sau c) de a nu susține nici un club. Copilul își va contura identitatea în jurul alegerii și va fi influențat de ea o prioadă lungă de timp.

Acest proces poate fi modificat de la generație la generație de aspecte tehnologice, schimbări sociale și tendințe culturale. Esența rămâne aceeași: alegerea clubului se face la o vârstă fragedă ( 6-10 ani ) prin colectarea de informații și atașarea de emoții care mai apoi sunt transpuse în acțiuni de reprezentare a alegerii.

Caracteristicile pozitive ale clubului

Oamenii vor să se identifice cu cluburi câștigătoare. Familia și prietenii influențează copilul în alegerea unui club prin prezentarea caracteristicilor pozitive. Caracteristicile pozitive promovate ale clubului vor atinge mintea și inima copilului. Unele cluburi vor atinge doar mintea și vor rămâne acolo doar cu statut trecător, altele vor atinge inima copilului și îl va determina pe acesta să devină suporter.

De cele mai multe ori, copilul suporter este fără putere de influență. Acțiunea importantă pentru copilul-suporter se petrece în imaginația lui. Mintea copilului-suporter preia informații din realitate pe care le transformă apoi în imaginație așa încât acestea capată o nouă semnificație.

Cluburile de fotbal care câștigă trofee sau care au câștigat trofee au șanse mai mari de a influența generațiile de copii în ale deveni fani. Oamenii au nevoie să simtă și să trăiască succesul. Din acest motiv cluburile care domină campionatele interne și cele care au succes în cupele internaționale au parte de milioane de fani. Oamenii vor sa se indentifice cu câștigători.

Clubul cu cei mai mulți fani din România este Steaua București, urmată de Dinamo București. Aceste cluburi au câștigat de-a lungul timpului 80% din trofeele puse în joc. Statistica arată că cele două cluburi sunt susținute de 50%, respectiv 25% din populația României.

Pe lângă trofeele câștigate de club, mai există și alte caracteristici pozitive pe care oamenii le iau în calcul în procesul lor de alegere a clubului. Aceste caracteristici pozitive sunt viziunea, misiunea, valorile și tradiția clubului. Alegerea clubului în funcție de aceste caracteristici nu este una de volum, dar compensează prin intensitate.

Atașamentul față de aceste cluburi apare în contexte sociale și politice extrem de dure. Fundamentul relației dintre club și susținător este construit pe valori comune care provin din rezistență politic, nedreptate economică, frustrare socială sau aspecte culturale. Cluburile devin refugii ale vieții omului și îi permit acestuia să refuleze mai mult decât să primească senzația câștigării trofeelor.

Un alt aspect important este locul unde se află clubul. Oamenii susțin clubul localizat în orașul sau în cartierul unde locuiesc.  Acest tip de alegere este foarte întâlnite în comunități unde cluburile sunt percepute ca simboluri.

Valoarea pe care este cluburi o oferă suporterilor este sentimentul de identitate. Practic, suporterii au senzația că victoriile și înfrângerile sunt ale comunitățile și implicit ale lor.

Caracteristica pozitivă care joacă un alt rol important în procesul de convertire a oamenilor în suporteri este vârsta clubului. Tradiția clubului se construiește de-a lungul anilor și reprezintă dovada unicității. Oamenii vor să aparțină și să se indentifice cu organizații care au tradiție dincolo de momentul ultimilor ani.

Fundamentul emoțional este reprezentat de amintirile suporterilor. Aceștia fac des apel la anumite meciuri, la experiențe trăite, la antrenori și jucători pe care i-a avut clubul și așa mai departe.

Jucătorii și antrenorii

Suporterii interacționează cu cluburile prin intermediul meciurilor de fotbal. Interacțiunile au loc pe stadion sau la televizor. În cadrul meciurilor, spectacolul din teren este pus în scenă de antrenori și realizat de către jucători.

Jucătorii și antrenorii sunt factorii cei mai puternici în procesul de atașare a oamenilor de cluburi. Ei reprezintă eroii de care oamenii sunt atrași și cu care se identifică. Rolul jucătorilor este unul crucial în strategia cluburilor de fotbal de a atrage fani și de a-i menține pe cei actuali.

Oamenii devin suporteri a-i cluburilor determinați de calitățile jucătorilor. Aceștia realizează un contract psihologic de împrumut a acestor calități care pot fi: driblinguri, tipuri de șuturi, modalități de a executa lovituri libere, celebrări ale golurilor și așa mai departe.

Acest contract psihologic este foarte sensibil pentru că are la bază beneficii pe care omul din spatele suporterului le consideră importante fără ca jucătorul sau clubul să le poată gestiona. Practic la orice acțiune în teren sau în afara lui poate influența pozitiv sau negativ percepția suporterului.

Din acest considerent, modul în care cluburile de fotbal gestionează comportamentul propriilor jucători sau antrenori influențează suporterii.

În momentul în care cluburile realizează transferuri, nu cumpără sau vând doar un jucător cu anumite calități, ci un pachet cu un grad de popularitate de pe urma căruia clubul poate câștiga sau pierde. Exemplul cel mai elocvent este cel a-l lui Cristiano Ronaldo care nu a lăsat celor de la Real Madrid doar o gaură de 40 de goluri pe sezon, ci și una de sute de milioane de fani.

 

Beneficiile din spatele susținerii unui club de fotbal

Numărul mare de susținători pe care îl are fotbalul vine dintr-o serie de beneficii pe care suporterii le percep. Comparativ cu alte sporturi, fotbalul a reușit de foarte devreme și într-un mod rapid să transmită aceste beneficii.

Mai mult de atât, infrastructura a permis fotbalului să atragă pe stadion un număr mare de oameni, de la câteva mii sau zeci de mii care a influențat un număr și mai mare de oameni care privesc meciurile de la TV.

Oamenii susțin cluburile de fotbal pentru că în spatele caracteristicilor și a avantajelor există beneficii de tip emoțional care le primesc. Aceste beneficii sunt:

Eustres

Fotbalul are două faze ale jocului: atac și apărare. Scara de măsurare a emoțiile are două capete: când echipa preferată atacă este de excitare culminând cu extazul golului înscris și apoi senzația de teamă când echipa preferată este în apărare culminând cu agonie când echipa adversă înscrie.

Acest cumul de emoții pozitive-negative trăite într-un timp scurt creează eustresul sau stresul pozitiv care îl face pe suporter să revină pe stadion sau să privească meciul echipei preferate la TV.

Condiția ca eustresul să fie trăit este ca 1) să existe susținerea unui club de fotbal și 2) să fie urmărite meciurile de fotbal. Eustresul este resimțit în funcție de gradul de susținere și de implicarea emoțională a fiecărui microbist.

Încredere în sine

Oamenii vor să se identifice cu învingătorii. Practic, victoriile echipei preferate sunt percepute ca victorii personale. Suporterii manifestă un nivel ridicat de încredere de sine atunci când echipa favorită a ieșit învingătoare.

Din acest considerent, cluburile cu multe trofee obținute de-a lungul timpului sunt susținute de un număr mai mare de suporteri.

Escapade din realitate

Meciurile de fotbal oferă suporterilor ieșiri din preocupările și grijile cotidiene. Aceste breșe sunt guri de aer pentru mentalul oamenilor care își dau voie să aibă pauze de relaxare în care realitatea este suspendată, iar pentru 90 de minute se află într-o suită de emoții pozitive-negative.

Distracție

Din cele mai vechi timpuri, distracția a reprezentat o activitate foarte dorită de oameni. În acest moment, cluburile de fotbal se luptă să rămână printre opțiunile suporterilor care au de ales dintr-o paletă largă de opțiuni.

Oamenii au la îndemână teatre, cinematografe, concerte, jocuri pe calculator, Netflix și așa mai departe. Alegerea vizionării unui meci de fotbal în timpul liber se află în competiție cu multe alte forme de distracție.

Senzația de apartenență

Oamenii trăiesc în grupuri care împreună formează comunități. Pentru a reuși să stea impreună și să prospere, oamenii au nevoie să se simtă că aparțin, că se află în siguranță și cel mai important, să simtă că sunt pe drumul cel bun.

Fotbalul prin cluburile de fotbal stau la baza formării și coagulării comunităților prin sentimentul direcției comune.

Admirația față de jucători

Jucătorii de fotbal sunt ridicați de suporteri pe o piedestal datorită reușitelor din teren și acțiunilor din afara terenului. Suporterii vor să vadă în jucători calitățile pe care ei nu le-au avut sau au vrut să le posede. Admirația unui jucător se transformă într-o trăire a succesului acestuia.

Această formă de atașament și de trăire a realității leagă suporterul de toate acțiunile pe care jucătorul le face.

Datorită consumului emoțional, oamenii își oferă jucătorilor admirația dusă la forma de divinizare o dată în viață sau poate niciodată. Pentru a se ridica la nivelul de legendă sau model jucătorii trebuie să posede calități extraodinare.

Jucătorii care au reușit să se ridice la acest nivel sunt foarte rari. Trebuie să obțină performanțe uriașe cu echipele de club sau cu naționalele. În această categorie de jucători intră Pele, Maradona, Messi, Cristiano Ronaldo, Zidane și așa mai departe.

Legături sociale

Fotbalul poate să unească și să dezbine familii și prietenii. Acest tip de beneficiu se întâlnește în cazul suporterilor foarte loiali cluburilor. Suporterii se reunesc în galerii sau în fancluburi unde se construiesc relațiile.

Reuniunile suporterilor sunt în jurul meciurilor echipei favorite, dar resorturile motivaționale pentru aceste evenimente sunt de natură identitară. Clubul de fotbal prin meciurile sale oferă suporterilor oportunitatea de a trăi alături de oameni care recunosc aceleași simboluri și împărtășesc aceleași valori.

Galeriile de fotbal sunt construcții sociale reunite în jurul unei ideologii în care se apără onoarea. Ultrașii, cum sunt denumiți în România, cred că rolul lor este de a semnala problemele din societate și de a lua atitudine în chestiuni de interes național, deși acționează din postura de susținători ai cluburilor. Acest tip de suporter are un profund sentiment național și se regăsește în curente politice extreme.

Membrii fancluburilor sunt susținători ai cluburilor la care nu pot participa fizic la meciuri. Sunt suporteri la fel de interesați de cluburilor lor precum ultrașii. Diferența majoră dintre cele două tipuri este dată de comportament.

Fancluburile nu se implică în viața cluburilor, fiind mai mult consumatori de experiențele oferite de club trăite în pub-uri în timp ce ultrașii creează legături în cadrul experienței din tribună.

Beneficiul primit de la club de cele două tipuri de suporteri este același: sentimentul unei comunități care împărtășește aceleași lucruri importante.

 

Tipologiile de suporteri ai cluburilor de fotbal

Suporterii se împart în mai multe categorii. Modalitatea prin care se face această împărțire diferă în funcție de variabilele luate în calcul. În cazul de față, variabilele sunt motivul loialității și tipul de comportament.

Toate tipologiile de suporteri au un grad de susținere pentru clubul de fotbal, dar motivațiile lor diferă ca tip și intensitate. Afirmarea publică a susținerii unui club de fotbal vine la pachet cu o presiune socială la care omul va fi expus și la care va reacționa diferit. Din acest motiv, suporterii se împart în mai multe tipologii.

Microbistul

Microbistul este termenul folosit în limba română pentru a transmite pasiunea și susținerea pentru întrecerea sportivă și în special pentru fotbal. Termenul poate fi folosit și pentru alte sporturi, dar și pentru muzică.

Autorul a ales să folosească termenul de microbist pentru a categorisi un tip de suporter care are două trăsături: caută performanța calitativă și este loial jocului și nu unei anumite echipe.

Microbistul este interesat de performanță și navighează printre meciuri și competiții fiind interesat de frumusețea jocului și mai puțin atașat de un anumit club de fotbal, deși este susținător al unui club de fotbal.

Cetățeanul

Acest tip de suporter este loial entertainment-ului oferit de meciuri și vrea să fie aproape de competiție pentru beneficiul social. Este interesat de relaxare și de spectacolul fotbalist. Alegerile suporterului cetățean sunt despre un meci interesant, despre un meci la care merg mulți oameni, tribuna 0 sau zona VIP, postări în social media și așa mai departe.

Partizanul

Partizanul este loial clubului și se identifică cu victoriile și înfrângerile acestuia. Comportamentul partizanului este puternic influențat de dinamica evenimentelor din jurul clubului și de cele mai multe ori se regăsește printre ultrași.

Partizanul singuratic

Singura diferență între partizanul singuratic și partizanul din tipologia anterioară este de natură comportamentală. Partizanul singuratic nu este prezent la meciurile favoriților preferând să urmărească meciurile din fața televizorului sau să nu le urmărească deloc.

Caracteristica dominantă este oferită de comportamentul în social media. Acesta duce un război cu suporterii echipelor rivale pe rețelele sociale pentru a-și satisface nevoia de victorie asupra adversarului apelând la meciuri memorabile ale favoriților, la arbitri care au influențat un anumit meci împotriva clubului preferat sau pentru adversari și așa mai departe.

Social media este tribuna de unde partizanul singuratic își încurajează echipa sau își învinge adversarii prin comentarii, postări, share-uri și like-uri în loc de banere, cântece și scandări așa cum o fac partizanii.

Suporterul universal

Loialitatea și comportamentul suporterului universal sunt dictate de cluburile care câștigă. Suporterul universal are în palmares cele mai multe trofee pentru că se identifică doar cu cei care câștigă. Motivația lui este oferită de satisfacerea nevoii de identificare cu campionii.

Concluzie

Procesul prin care oamenii devin suporteri ai cluburilor de fotbal se realizează în timp. Momentul critic de influență  este între 5 și 8 ani. Factorii care influențează decizia de a susține un anumit club de fotbal se află în contextul în care copilul își trăiește viața.

După momentul deciziei de a susține un anumit club de fotbal, suporterul începe să decidă singur, dar încă sub imperiul influenței mediului în care trăiește cât de mult va susține clubul și astfel în ce categorie de suporter se va încadra.

Tendința generală este ca intensitatea susținerii clubului de fotbal să scadă și să se transforme de-a lungul timpului. Comportamentul suporterului se schimbă în timp pentru că forțele care influențează viața omului sunt mai puternice decât beneficiile pe care fotbalul și clubul le aduc.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.