14 produse ale unui club de fotbal

14 produse ale unui club de fotbal
Produsele unui club de fotbal trebuie înțelese așa cum sunt pentru că reprezintă ceva ce unele cluburi doar bănuiesc.

Știu că fotbalul este un fenomen social care niciodată nu poate fi abordat din prisma unui produs. Ei bine, sunt un om pragmatic și foarte orientat către a face din fotbal mai mult decât un fenomen social de weekend.

Motorul fotbalului se bazează pe pasiunea spectatorilor care niciodată nu se vor vedea precum clienții unei companii. Nici nu au cum, așa că rândurile de mai jos au sens pentru cei care lucrează în cluburile de fotbal, dar și pentru cei interesați de fenomen.

Spuneam în articolul precedent despre cum apar cluburile de fotbal. Ele apar așa cum apare orice tip de organizație de pe lumea asta, adică acolo unde există o nevoie.

Această nevoie este satisfăcută într-un mod organizat de către clubul de fotbal. Acestă nevoie de satisfacere a doritorului de fotbal a făcut posibilă nașterea managementului profesionist într-un club de fotbal.

Managementul clubului a început să se ocupe de tot ce înseamnă conducerea unui club de fotbal. Managementul a preluat clubul având investirea să atingă obiectivele clubului respectând viziunea și valorile organizației sportive.

Repet, acest fapt este unul pur teoretic. În realitate, ca în orice organizație sunt disfuncționalități care fac ca lucrurile să meargă sau nu. Mai mult de atât, contextul cultural, economic și social joacă un rol foarte important.

Pe acest blog găsești o gramadă de articole care să te ajute să înțelegi fotbalul ca fenomen social, industrie, istorie, organizare pentru că scopul lui este să ofere informație care să educe. Eu nu îmi propun să informez, ci să educ pentru că mă gândesc în termen de zeci de ani.

Să revenim la chestiuni concrete.

Clubul ca orice organizație are de oferit produse. În contextul actual, fotbalul este un produs și este sănătos să fie perceput așa, iar dacă nu-i atunci clubul ar fi bine să dea afară managementul pentru că-i unul amator.

Bun, deci dacă are de oferit niște produse, care-s alea?

1. Oportunitatea de a vedea un meci de fotbal

Toate cluburile din România cred că acesta este produsul pe care ei îl oferă tuturor. Este atât de înrădăcinat în mentalul colectiv faptul că acesta este singurul produs încât trag de el cu dinții.

Deși, la bază toate celelalte produse îl au la bază este greșită abordarea pentru că nu toți consumatorii de fotbal vor doar acest produs.

Oportunitatea de-a vedea un meci de fotbal se vinde în două moduri: sub formă de bilete pentru cei care vor să-l vadă de pe stadion și către firmele de cablu pentru cei care vor să-l vadă la TV.

Clienții acestui produs sunt atât de diferiți și abordarea lor necesită un infinit număr de metode. Profil clientului care-ți cumpără acest produs depinde foarte mult de la o zonă la alta.

2. Spectacol

Cluburile de fotbal nu au înțeles că fotbalul nu este singurul produs de pe piața sportivă sau din viața suporterilor.

Oamenii mai preferă serialele, filmele, teatrele, concertele, vacanțele, alte sporturi, etc în locul venitului pe stadion la un meci de fotbal.

Piața oferă atât de mult încât omul are o paletă largă de unde alege. Și în mare parte alege în funcție de utilitate, confort și plăcere.

Spectacolul are rolul de a oferi omului o reprezentare relaxantă a lumii. Piesele de teatru, filmele, ale sporturi îi spun omului detalii despre lume și implicit despre el.

Fotbalul este un spectacol care îi spune omului atât despre lume, cât și despre el o grămadă de lucruri cu condiția ca cei din club să comunice foarte bine acest lucru.

3. Victorii și glorie

Acest tip de produs se poate pune pe taraba vieții suporterilor doar în anumite situații, cum ar fi atunci când clubul este pe cale să câștige un trofeu sau chiar când îl câștigă pentru că suporterii au nevoie de a se identifica cu un club care are în spate trofee.

Marile cluburi de fotbal speculează foarte bine contextele și oferă acest produs pe care îl tot prezintă la nivel emoțional pentru a satisface nevoia de glorie a susținătorilor.

Există o categorie de oameni care-și trăiesc și își justifică viața prin intermediul unui club de fotbal. Pare dus la extrem, dar acest fapt nu trebuie perceput ca fiind greșit, ci clubul este nevoit să gestioneze acest lucru.

Este nevoie s-o facă cu grijă și cu responsabilitate pentru că rolul lui nu este doar unul de a câștiga trofee și de a vinde bilete.

4. Emoție și pasiune

Gloria și victoriile au ca benzină emoția și pasiunea și ca rezultat, și mai multă emoție și pasiune.

Fotbalul în esență are emoția ca element primordial. Acest lucru îl face să fie atât de popular și atât de greu de gestionat uneori.

Oportunitatea de a vedea un meci de fotbal este diferită de a cea a unei piese de teatru. Intensitatea emoțiilor este diferită și eliberarea sau cumulul de emoții rămase va avea consecințe diferite asupra omului.

Cluburile trebuie să înțeleagă că produsele pe care le oferă sunt diferite de tot ce există pe piață, având anumite caracteristici, avantaje și beneficii.

Comunicarea acestora ajută la o segmentare, țintire și o  poziționare mai exactă a produselor în piața aleasă.

Prezența foarte mare a emoțiilor și pasiunilor în cadrul produsului necesită o abordare foarte diferită.

5. Ieșire în oraș/comună/sat

Există comunități unde mersul pe stadion este printre puținele oportunități de a ieși în oraș/comună/sat.

În afară de mersul pe stadion mai poate exista: mersul la biserică, ieșitul în club, la film, la cumpărături, etc.

Vezi tu, abordarea clubului când vine vorba de produse trebuie să fie înțeles în complexitatea vieții sociale. Clubul de fotbal nu există singur în comunitate, ci se împletește cu o multitudine de factori sociali.

Acești factori sociali îi poate determina succesul sau insuccesul.

Deși, uneori, oportunitatea de e vedea meciul este cam printre puținele oferte sociale, stadioanele sunt goale. Iar același lucru se poate întâmpla și în București de exemplu, unde viața socială abundă în oferte.

Când oferi produsul tău ca o ieșire în oraș/comună/sat o faci în anumite condiții: când nu ai suporteri fanatici, când mai rămân locuri neocupate, când vrei să atragi și alte segmente de vârstă, când vrei să popularizezi fotbalul sau clubul, etc.

Deci, deși poate fi un produs, ieșirea în oraș/comună/sat nu poate fi oferit tot timpul.

6. Timp cu familia

Acest tip de produs este unul foarte sensibil, dar și foarte puternic.

Familiile sunt un grup special căruia toate companiile mari se adresează în ideea de a fi satisface un set de nevoi. Setul de nevoi fiind format din mai multe nevoie este motivul principal pentru care-s foarte dorite de companii.

În cazul cluburilor, familia este o mixtură între membri fani și membri mai puțin fani. Relația dintre membri familiei oferă rezultatul influenței și a prezenței sau nu pe stadion.

Cluburile se luptă cu alte oferte de produse care vor să fie consumate de acest segment. Așa că, strategia de marketing a clubului trebuie să țină cont de aceste produse concurențiale.

7. Apartenența la un grup

Motivul pentru care galeriile sunt atât de puternice și au un profil atât de bine pronunțat este faptul că oamenii au nevoie să simtă că aparțin unui grup.

Iar acest profil al galeriilor le face să necesite un anumit comportament de la suporteri care în timp a devenit foarte râvnit și bine păstrat.

La o scară mai mică, apartenența la grup se poate aplica și în cazul celor care vin pe stadion dar care nu-s foarte vocali.

Apartenența la grup este, cred eu, cel mai important factor pentru venirea pe stadion a suporterilor.

Așa cum am mai spus și în acest articol, reiterarea direcției comune este un factor social foarte puternic pe care cluburile îl oferă comunității.

8. Identificarea cu un simbol

În mare parte, acest produs este unul din cele mai subestimate de către cluburi. De fapt, cluburile nu știu cum să se poziționeze în cadrul comunităților.

Identificarea ca un simbol este cel mai la îndemână produs al unui club de fotbal cu condiția ca clubul să aibă istorie.

Clubul poate folosi acest produs pentru suporteri, cât și pentru autoritățile locale sau pentru companii.

Deci, acest produs are o gamă largă de clienți cărora se poate adresa.

9. Oportunitate de fundraising

Spuneam în articolul trecut, forma pe care o poate lua un club de fotbal este de asociație sau de firmă.

În cazul în care este asociație, există posibilitatea donațiilor. Acest lucru se poate întâmpla când clubul de fotbal este într-o comunitate mică și dorește să existe la un nivel mic, cum ar fi Liga 4.

Această tehnică este folosită la noi cu succes de către noile cluburi ale suporterilor. Prin acest lucru se menține un control foarte mare al suporterilor sau a unei părți formate din cât mai mulți membri.

10. Echipe mari

Acest produs este oferit de echipele mici ale Ligii 1 în momentul în care au meci cu Steaua și Dinamo. În media spectatorilor pe stadion Steaua și Dinamo sunt pe primele 2 locuri pentru că atrag foarte mulți spectatori în deplasare.

Acest factor este mină de aur pentru cluburile mici din provincie și nu numai. Dar în același timp este o problemă majoră pe termen lung.

Se întâmplă foarte des ca atunci când Steaua joacă cu un club precum Pandurii, să existe mai mulți susținători ai Stelei decât cei ai Pandurilor.

Pe stadion contează numărul spectatorilor, dar mai mult contează cât sunt ai tăi ca echipă gazdă.

Dacă ai un penalty în minutul 90 prin care poți să câștigi meciul și cei prezenți pe stadion huiduie jucătorul care execută și acesta ratează pentru că nu a putut rezista presiunii, ai pierdut de două ori.

Produsul numit, oportunitatea de a vedea echipe mari trebuie oferit doar celor care sunt neutri pentru a nu introduce în stadion oameni care nu-s de-ai tăi.

11. Oportunitate de dezvoltare a business-ului.

Fotbalul este un fenomen care poate să ajute celelalte industrii. Sportul este un fenomen ce atrage masele mai mult ca orice și atunci fructificarea lui într-o manieră avantajoasă pentru toată lumea este soluția.

Sunt un om care crede că un club de fotbal trebuie să facă 3 lucruri pentru a se dezvolta: 1) atrage suporteri până umple stadionul la refuz, 2) atrage firmele din comunitate pentru a se dezvolta prin intermediul clubului, 3) crește cei mai buni copii din comunitatea sa și din cele adiacente.

Dezvoltarea business-ului unei companii necesită o altfel de abordare. O abordare pe care în Germania și Marea Britanie este dusă la rang de știință, iar la noi la rang de neputință.

12. Jucători

Jucătorii sunt produse pentru club în schimbul cărora primesc foarte mulți bani. Dacă nu ai bani și nu poți să atragi suporteri sau firme, atunci vânzarea jucătorilor este un procedeu foarte bun.

Doar din vânzarea unui singur jucător cluburile și-au făcut bugetul pentru 2-3 ani.

Costurile cu creșterea sau achiziționarea unor jucători poate fi compensată cu vânzarea lor pe sume mari în funcție de jucător.

13. Merchandising

Este singura categorie de produse tangibile pe care un club de fotbal îl poate oferi. Clubul poate comercializa orice accesoriu există și pe care poate imprima un logo sau își poate creea propria fabrica de produse.

Marile cluburi profită de această oportunitate și aduc venituri uriașe de pe urma comercializării, de exemplu a tricourilor. Acest produs este oferit în momentul în care clubul are o masă mare de suporteri și care au un anumit venit.

De exemplu, cluburile românești sunt nevoite mai întâi să atragă suporteri pe care să îi fidelizeze urmând ca mai apoi să-și măsoare procesul de fidelizare prin volumul de vânzări ale materialelor promoționale.

14. Experiență

Cel mai important produs pe care orice club îl poate vinde este experiența. În acest moment, marketingul a ajuns la un nivel foarte ridicat și se bazează din ce în ce mai mult pe experiență.

Experiența include tot: modul în care comunici, modul în care interacționează suporterul înainte de a cumpăra biletele la meci, când le cumpără, când vine la meci, în timpul meciului, după meci și apoi din nou.

Spun asta pentru că produsele pe care le oferă clubul sunt servicii care au la bază emoția. Iar când emoția intră în joc, totul se schimbă.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.